• TECHNOLOGIEBELEVING

Zijn technologiebelevingen het nieuwe gezicht van de entertainmentmarkt?

Auteur: Ben Moors, salesmanager Projecten voor de Benelux, Visual solutions

Stel dat je jezelf kunt onderdompelen in een interactieve wereld die bol staat van licht, geluid en beelden. Hoogstwaarschijnlijk blijft deze ervaring je beter bij dan wanneer je het verhaal leest of zelf moet verzinnen. De markt voor 'entertainmentervaringen' groeit snel. Niet langer geïnteresseerd in materiële zaken, zijn met name millennials nu op zoek naar ervaringen waaraan ze hun geld kunnen uitgeven. Maar hoe wordt technologie toegepast binnen de entertainmentindustrie? En hoe lang kunnen deze ervaringen de aandacht van bezoekers nog vast weten te houden?

De integratie van technologie om een enerverende omgeving te creëren heeft iets nieuws toegevoegd aan de entertainmentwereld. Het publiek neemt niet langer genoegen met passieve ervaringen maar kijkt naar 4D-films, probeert virtual simulation uit en speelt augmented reality games. Een bezoekje aan een gewone keukenwinkel wordt nu aangevuld met een virtuele tour door je eigen huis en je eigen toekomstige keuken.

Zulke technologische innovaties scheppen unieke omstandigheden met nieuwe kansen. Content kan op allerlei nieuwe manieren worden aangeboden, waaronder met mobiele of zelfs levensgrote holografische projecties. En omdat het in elkaar zetten van deze innovatieve presentaties nu veel eenvoudiger is dan vijf jaar geleden, zijn de productiekosten flink gedaald en is de kwaliteit er per dag op vooruit gegaan. Hierdoor is het toegankelijker voor kleinere organisaties en inmiddels onderdeel geworden van de gewone markt.

Wat verandert er op de markt?

In 2017 hielp Panasonic het pretpark 'Comics Station' in Antwerpen een technologiebeleving te creëren om bekende Belgische stripfiguren opnieuw aan bezoekers voor te stellen. Comics Station installeerde 90 schermen en 20 laserprojectoren om een interactieve tentoonstelling te ontwerpen waar bezoekers doorheen kunnen lopen. Met dit soort ontwikkelingen kunnen kleinere attractieparken, die anders misschien wel een zware concurrentiestrijd aan zouden moeten gaan met grotere parken, nieuw leven ingeblazen worden. 

Technologiebelevingen kunnen ook handig zijn voor musea die voor de uitdaging staan om jongeren te interesseren voor cultuur en geschiedenis in het digitale tijdperk. In Nederland hebben bezoekers van het Rijksmuseum in Amsterdam bijvoorbeeld de mogelijkheid om twintig kunstwerken te ontdekken via apps tijdens een multimediatour door het museum. Filmpjes en interviews met musici worden ingezet om de stukken voor de bezoekers tot leven de brengen. 275.000 kunstwerken kunnen online worden gedownload en het Rijksmuseum hoopt op deze manier de hele collectie van een miljoen kunstvoorwerpen wereldwijd te kunnen tonen, zodat bezoekers in contact komen met het museum en het op een compleet nieuwe manier beleven. Als gevolg hiervan zijn de bezoekersaantallen van het Rijksmuseum gestaag gestegen en zijn er nu meer dan twee miljoen bezoekers per jaar.

De belevingseconomie is big business. Economen verwachten dat er miljarden euro's uitgegeven zullen worden aan de verdere ontwikkeling van technologiebeleving. Alle bedrijven, van detailhandelaren tot autofabrikanten hebben op dit gebied iets te bieden. We verwachten dat nog meer bedrijven zich hier op zullen richten om concurrerend te blijven en klanten te binden.

Hoe brengen we deze ervaringen tot leven?

Voor veel organisaties is het aanbieden van een technologiebeleving als dagelijkse service een nieuwe activiteit geworden. Om een succesvolle ervaring van de grond te krijgen, zijn de volgende zaken vereist: beeldmateriaal, uitzenden, telecom, licht, geluid en ontwerp.

De apparatuur die gebruikt wordt om de ervaring te creëren moet betrouwbaar zijn en van goeden huize komen. Projectoren en schermen van Panasonic, die ruim 20.000 uur onderhoudsvrij werken, nemen het risico van het implementeren van tentoonstellingen geleid door ervaringen weg.

Behalve dat de ervaring geschikt moet zijn voor de doelgroep, moeten de ervaringen ook goed ontworpen zijn en goed in elkaar steken. Expertise op het gehele gebied van de technologische omgeving is op dit moment geen overbodige luxe. Versplintering van de diverse tools en technologieën kan leiden tot een ingewikkelde constructie die bijzonder weinig betrouwbaarheid biedt. Dit betekent dat het risico op mislukking, financieel verlies en reputatieschade reëel is.

Waar kunnen technologiebelevingen nog meer worden ingezet?

Zowel in het onderwijs als in het zakenleven kan de leeromgeving worden verrijkt door gebruik te maken van technologiebelevingen. De studenten en werknemers zullen geïnteresseerder zijn in de lessen en de informatie beter opnemen. Uit onderzoek is gebleken dat we beter leren wanneer we actief betrokken zijn dan wanneer we passief leren, wat de waarde van het aanbieden van ervaringen nog maar eens onderstreept. Digitaal leren is een goede aanvulling op het echte onderwijs en kan het in sommige gevallen zelfs vervangen. Holografische projectie is een van de nieuwste ontwikkelingen die steeds vaker in het onderwijs terug te zien is. Hologrammen worden gemaakt met behulp van een videosignaal uit een afgelegen studio dat op diverse locaties wereldwijd wordt bekeken via projectie. Sprekers kunnen in realtime met deelnemers in gesprek gaan, reageren op opmerkingen en vragen beantwoorden via een videosignaal alsof ze in dezelfde ruimte aanwezig zijn. Naast het kostenbesparende aspect, verbetert holografische projectie de beleving van een evenement en worden zowel de spreker als het publiek in staat gesteld deel te nemen op een manier die via een videoconferentie niet mogelijk geweest zou zijn.

Technologiebelevingen lijken in de toekomst alleen maar meer te worden, aangezien de kwaliteit toeneemt en de kosten dalen. Is het mogelijk dat een technologiebeleving bij een bezoek aan een museum of pretpark net zo alomtegenwoordig zal zijn als een wifi-verbinding of tickets op je telefoon?

De Panasonic-whitepaper Hoe de technologiebeleving organisaties vooruit kan helpen kan nu worden gedownload op https://business.panasonic.nl/visual-system/whitepapers