• Wanneer kunst en design samenkomen

Wanneer kunst en design samenkomen

140 videowandschermen van Panasonic vormen samen de installatie ‘KŪKAN’ op Fuori Salone.

De unieke visie die men in Japan heeft op de wereld en op de pracht van de natuur werd weergegeven op zeven reuzezuilen die waren geplaatst op Fuori Salone 2016 - een installatie gemaakt met behulp van 140 professionele 55-inch videowandschermen van Panasonic.

Fuori Salone (die van 12 tot 17 april 2016 werd gehouden in Milaan) maakt deel uit van de Milan Design Week, die meer dan 370.000 bezoekers trok en deelnemers had uit 160 landen. Het evenement heeft een sterke invloed op de designindustrie en fungeert als lanceerplatform voor de nieuwste wereldwijde designtrends. De afgelopen jaren heeft het zich ontwikkeld tot meer dan een designtentoonstelling en trekt het de aandacht als een platform waarop veel merken zich presenteren.

Voor het evenement van dit jaar heeft Panasonic de opdracht gegeven voor KŪKAN, oftewel de 'Uitvinding van de ruimte', dat werd geïntroduceerd op een tentoonstelling in de wijk Brera in Millaan en een combinatie te zien gaf van de beeld- en geluidtechnologie van Panasonic.

De installatie bestond uit 140 TH-55LFV5-panelen, verdeeld over zeven zuilen van elk meer dan zes meter hoog. Hierop was een combinatie te zien van de traditionele cultuur van Japan en de meest geavanceerde technologie, waarmee de ‘Wonder Japan Experience’ tot leven werd gebracht die de verbeeldingskracht van de bezoekers inspireerde.

Elk van de zeven dimensies volgde de geschiedenis van de ruimtecultuur, van de oudheid tot het heden, waarmee een 'ruimte' werd gecreëerd die onbegrensde inspiratie biedt en leidt tot momenten van de uitvinding van de ruimte net voorbij dat punt.

De installatie won de publieksprijs op de Milano Design Award 2016, de officiële wedstrijd die werd uitgeschreven door de wijken en organisatoren van de Fuori Salone.

De publieksprijs is een nieuwe categorie dit jaar, waarbij bezoekers met behulp van hun smartphones hun stem konden uitbrengen op de beste installatie uit de lijst van 16 werken die waren genomineerd uit een totaal van 1200 inzendingen.

Tijdens de openingsceremonie introduceerde producent Shuichi Furumi de installatie als volgt: "We hebben een driedimensionale ruimte gecreëerd met behulp van 7 zuilen en 140 schermen - de '7 dimensies'. Ik nodig u graag uit om deze te zien als een ruimtelijke uitvindingsmachine. Deze breekt de ruimte in stukken. Bouwt een nieuwe ruimte. Creëert tijd in de ruimte. Neem de tijd om eromheen te wandelen. Beweeg u tussen de zuilen. Voel de ruimte van de Japanse cultuur. En dompel u onder in een onbekende, ongerepte ruimte."

Twintig professionele LFV5-schermen, elk 55 inch groot, zijn gebruikt om elk van de zeven zuilen de maken. De geringe schermdiepte van slechts 122 mm, samen met het minimalistische design maken de LFV5 ideaal voor openbare ruimten. 

"De mensen waren erdoor gefascineerd, sommigen gingen zelfs op hun rug liggen om ze te kunnen bekijken."

Met een helderheid van 500 cd/m², een IPS D-LED-paneel met een brede kijkhoek en een ontspiegeld oppervlak dat reflectie van omgevingslicht voorkomt, is een duidelijk beeld gegarandeerd, ongeacht de sterkte van het omgevingslicht.

Het scherm heeft een rand van 5,3 mm, voor levendige, dynamische en natuurlijke beelden die naadloos op elkaar aansluiten en zonder onderbreking in elkaar overlopen. Het lage energieverbruik is mede te danken aan het led-systeem met backlight, dat bijdraagt aan diepere zwarttinten en een betere contrastverhouding.

Shuichi Furumi, President van SD Associates, Inc., die de leiding had over het totale ontwerp en de gehele productie: "We hebben een onbekende ruimte gecreëerd met beelden. Volgens mij voor het eerst in de wereld. De mensen waren erdoor gefascineerd, keken van zuil naar zuil, meanderden tussen de zuilen door, gingen zitten of in sommige gevallen zelfs op hun rug liggen om ernaar te kijken. We hebben velen van hen enthousiast horen zeggen 'Bravissimo!' (uitmuntend!). Een mooiere beloning hadden we niet kunnen bedenken. Hartelijk dank."

We hebben velen van hen enthousiast horen zeggen 'Bravissimo!'

De inhoud gaf een perspectief weer van de wereld zoals dat sinds de oudheid in Japan is overgeleverd. Uitingen van het unieke Japanse gevoel van 'contrast' en 'begrenzing' ontvouwden zich één voor één, en toonden daarbij de geschiedenis, de natuur, de cultuur en de kunst die ook vandaag de dag nog te bewonderen zijn. Dit zorgt voor onbegrensde inspiratie, wanneer mensen kunnen zien hoe zij zich onderscheiden van of verbonden zijn met anderen.

Masao Ochiai, Creative Director bij Montage Inc., die de beelden heeft gecreëerd, voegt daaraan toe: "Er waren mensen die op mij afkwamen om mijn hand te schudden, die zeiden: 'Het was heel onderhoudend!' en er waren er die heel aandachtig naar mijn uitleg bij de verschillende beelden luisterden.. Het gaf mij als de maker ervan zeer veel voldoening om te zien dat zoveel bezoekers echt van de installatie genoten. Ik ben heel dankbaar dat ik deze mogelijkheid heb gehad en ik zou graag mijn diepe waardering willen uitspreken voor het productie-/bedieningspersoneel."