• Upgrade voor SNCF

Upgrade voor SNCF

Het coördinatiecentrum van treinstation Paris Saint-Lazare ondergaat een ingrijpende renovatie met beeldschermen uit de Panasonic LF-serie en FZ-G1 Toughpad

Paris Saint-Lazare werd in 1837 geopend als eerste station van Frankrijk. Het station onderging recentelijk een renovatie en is een stad op zich te noemen. Dagelijks passeren meer dan 1600 treinen en 650.000 passagiers het station en de lijnen worden steeds intensiever gebruikt. Het is een zeer dicht spoornetwerk.

Eind 2013 besloot SNCF over te gaan tot renovatie van een van de controlekamers die gedeeld wordt door het coördinatiecentrum van Transilien en het coördinatiecentrum voor transportbeheer.

In het coördinatiecentrum van Transilien werken 85 mensen in diensten van 8 uur, met een team van 19 mensen die volcontinu werken. De treinen rijden tot 01:00 uur en beginnen weer om 04:00 uur. De drie tussenliggende uren worden gebruikt voor onderhoudswerkzaamheden.

Om overzicht te houden op alle bewegingen in een station waar elke 27 seconden een trein vertrekt (een Europees record), maar om ook om te kunnen gaan met ongeveer vijf incidenten en drie ernstige ongelukken per week, is de werkomgeving van het Transilien coördinatiecentrum en het coördinatiecentrum voor transportbeheer (verantwoordelijk voor lijnen L, A en J) enorm verbeterd. Dit is met name te danken aan de renovatie van de coördinatieruimtes.

Het probleem

SNCF wilde in het geval van een netwerkstoring in staat zijn om informatie over elke lijn weer te geven op de beeldschermen in de controlekamer. Aangezien de informatie die weergegeven moet worden van verschillende videobronnen komt, moest de oplossing voor verschillende invoertypen geschikt zijn en deze op elk beeldscherm kunnen weergeven. Diezelfde informatie moet ook op dezelfde manier weergegeven kunnen worden in de crisiskamer naast de controlekamer.

Het doel was om de toegang tot realtime informatie te verbeteren en een compleet en analytisch overzicht te bieden van het gehele netwerk. Tegelijkertijd moest er direct geschakeld kunnen worden tussen verschillende bronnen.

Het beoogde resultaat was een betere coördinatie voor het zo snel en goed mogelijk nemen van beslissingen, en in het verlengde daarvan de veiligheid op het station te verbeteren.

De keuze voor Panasonic

Fabrice Romagne, sinds januari 2014 vice-directeur van het coördinatiecentrum van Transilien, gaf groen licht voor de renovatie van het coördinatiecentrum met goedkeuring van STIF, de autoriteit voor openbaar vervoer in groot-Parijs. Na het uitvoeren van een benchmark koos SNCF voor het bod van Panasonic Solutions.

“Het bod voldeed volledig aan de specificaties, zowel op het gebied van apparatuur als gerelateerde services. Er is één contactpersoon voor het gehele project, dat speelde ook mee in de besluitvorming”, legt Fabrice Romagne uit.

“Nieuwe workstations, nieuwe IT-tools en gedeelde applicaties waren essentieel voor verbeterde responsiviteit. De indeling van de controlekamer moest zo zijn dat iedereen de beeldschermen op hetzelfde moment kan zien. De schermen moesten ook verschillende bronnen kunnen weergeven voor een overzicht van alle stations.”

De oplossing

De aanbevolen oplossing van Panasonic omvatte zeven professionele TH-55LF6W-edge antireflecterende, 55 inch led lcd-beeldschermen met een beeldverhouding van 16:9 voor de controlekamer. Voor de crisiskamer werden vier TH-47LF6W  47 inch schermen van hetzelfde type ingezet, gemonteerd als een digitale beeldschermwand.

Alles werd aangesloten op een ET-MWP100G 16-slots Multi Window processor om de verschillende videobronnen weer te geven en full-HD beeldresolutie te realiseren.

De interface is eenvoudig mobiel te gebruiken op de robuuste Toughpad FZ-G1 die via een aparte wifi-verbinding is gekoppeld aan de Multi Window processor.

Daarnaast is de crisiskamer uitgerust met een 65 inch interactief Panasonic TH-65LFB70-beeldscherm. Dit scherm is gericht op crisisbeheer, maar werkt ook als samenwerkingshulpmiddel voor situatieverslagen, het bewerken van interventieplannen en het delen ervan.

SNCF heeft te maken met talloze incidenten die de werkzaamheden verstoren en die een negatief effect hebben op de productiviteit in een vrij beperkte omgeving. De regionale operationeel manager, de regionale manager infrastructuur en de regionale vervoersmanager die 24 uur per dag, 7 dagen per week surveillancewerkzaamheden uitvoeren, vertrouwen dag in dag uit op de nieuwe apparatuur in de controlekamer.

“In het geval van een crisis moeten zij het gehele stand-by proces beheren en de werkzaamheden coördineren met verschillende andere personen, waaronder de lokale incidentenmanager, die verantwoordelijk is voor de situatie ter plaatse en het doorgeven van informatie zoals een beschrijving en camerabeelden…”, voegt Fabrice Romagne toe.

Het distribueren en delen van informatie is daarom van cruciaal belang voor de gehele operationele keten. Vervolgens bekijkt de manager voor informatie en vervoer waar het plan aangepast moet worden met behulp van alle beschikbare middelen die door de andere afdelingen zijn gecommuniceerd. De manager vertrouwt daarbij op vooraf vastgestelde scenario's gebaseerd op feedback van eerdere ervaringen uit de praktijk om zo maximale responsitiveit te realiseren.

De voordelen

“Deze opstelling werkt al twee jaar naar alle tevredenheid en de teams van Panasonic zijn er nauw bij betrokken, zij begrijpen onze behoeften heel goed”, zegt Fabrice Romagne. 

“Het menselijke aspect van dit project was zeer belangrijk en we hebben altijd ondersteuning gekregen. Wij willen een toonaangevend station zijn dat de vinger stevig op de pols houdt als het gaat om technische ontwikkelingen en geluiden vanuit de praktijk.

“De modernisering van apparatuur helpt bij het verbeteren van de verkeersleiding, het bieden van gevalideerde informatie in vrijwel realtime en, uiteindelijk, het vergroten van de tevredenheid bij de passagier”, concludeert hij.