• De technologie achter een levenswerk

The technology behind a life's work

Panasonic heeft samen met Informationsteknik Scandinavia de technologie-oplossingen geleverd waarmee de Marina Abramović-collectie in het Moderna Museet perfect tot haar recht komt.

Marina Abramović is een van de meest iconische en gevierde performancekunstenaars ter wereld.

In haar werk, dat zich over meer dan vijf decennia uitstrekt, verkent ze de relatie tussen kunstenaar en publiek, de grenzen van het lichaam en de mogelijkheden van de geest.

Het samenstellen van de grootste collectie werk van de ‘grootmoeder van de performancekunst’ die ooit in Europa is gezien, was een proces dat het Moderna Museet Stockholm drie jaar kostte.

Curator Lena Essling maakte in nauwe samenwerking met de artiest een ruimte van 10.000 m2 met daarin een chronologisch overzicht van haar werk, van haar vroege schetsen via vroege performances tot The Artist Is Present, haar door critici zeer goed ontvangen performance uit 2010 waarin Abramović gedurende een periode van 736 uur en 30 minuten stil tegenover 1545 mensen zat, waaronder James Franco, Lou Reed en Björk.

In 'The Cleaner', dat meer dan 120 werken omvat, wordt een aantal van haar beroemdste performances gepresenteerd als films, video-installaties, live performances, scenografieën en foto's, van de jaren 70 tot nu.

Er is ook werk opgenomen dat ze heeft gemaakt samen met de Duitse kunstenaar Ulay, van 1976 tot 1988 haar kunst- en levenspartner. Sommige vroege werken – schilderijen, foto's, geluidscomposities en werken op papier – worden hier voor het eerst getoond.

Een groot deel van de collectie bestaat uit video-opnames van haar talloze performances. Het creëren van een ruimte die aanvoelde als een galerie vormde dan ook een uitdaging voor het museum, dat gebruik maakte van technologie die het oorspronkelijke materiaal getrouw weergaf.

In totaal acht 55-inch lcd-displays en 33 laserprojectors met hoge helderheid van Panasonic zijn op een slimme manier in de galerie geïntegreerd. Ze hangen aan het plafond en hebben de kleur die het beste past bij het kleurenschema van de ruimte.

De TH-55LF8, met een hoge helderheid van 500 cd/m2, heeft een brede kijkhoek en een stijlvol design. De displays hebben een rand van slechts 6,5 mm en een diepte van 56,8 mm, voor naadloze grote beelden.

Voor aantrekkelijke bewegende beelden werden projectors met laserlichtbronnen gebruikt: twee met een helderheid van 7000 lumen (PT-RZ770) en 29 met een helderheid van 5200 lumen (PT-RZ570).

 

De installatie wordt bestuurd met de eigen Multi Monitoring & Control-software van Panasonic. De galerie kan hiermee alle AV-technologie aan- en uitzetten vanaf één netwerk-pc-terminal. 

“Dus het was zowel voor de kunstenaar als voor het museum heel belangrijk dat we bepaalden hoe het werk zou worden gepresenteerd en welke instrumenten we moesten gebruiken.”

Een van de tentoongestelde werken was Balkan Baroque, waarmee ze de Biënnale van Venetië van 1997 won. Er worden drie PT-RZ570-projectors gebruikt voor de presentatie van dit werk, waarin Marina vruchteloze pogingen doet bloed en vuil weg te schrobben van een grote stapel dierenbotten. De geur daarvan is ook te ruiken in de re-creatie van het museum.

Victor Eklund, projectmanager bij Informationsteknik Scandinavia AB: “De kwaliteit is geweldig vergeleken met veel andere tentoonstellingen. Dat hebben we bereikt door overal in de tentoonstelling dezelfde technologie te gebruiken.

“We moesten de projectors zo plaatsen dat ze discreet waren en niet in de weg stonden van andere kunstwerken. De mogelijkheden voor lensverschuiving en zoomen binnen de projectors stelden we dan ook erg op prijs.”

De projectors zijn geschikt voor 360-graden installatie en hebben een portretmodus voor de projectie van verticale beelden. Geïntegreerde geometrische aanpassing maakt beelden geschikt voor schermen met een speciale vorm.  

Multi-Screen Support-systeem voor naadloze aansluiting van schermen met randovervloeiing en kleurovereenkomst. Dat kwam vooral goed van pas voor The Artist is Present, een drie maanden durende performance in MoMa in New York.

Voor dit werk worden met zes PT-RZ570-projectors en één 55-inch display geroteerde videobeelden gepresenteerd van de honderden gezichten waar ze tegenover zat.

“Het is heel interessant met wat voor apparatuur je werkt. Je hoeft je dan niet te ergeren aan slecht beeld of beeld dat op een te klein scherm wordt vertoond. De kunst is extreem fysiek, dus bepalen welke instrumenten we zouden gebruiken om dit enorm belangrijke oeuvre zo goed mogelijk tentoon te stellen, was een belangrijk onderdeel van het proces voor zowel de kunstenaar als voor ons", aldus Lena Essling.

Marina Abramović: “Ik ben performancekunstenaar en ik heb apparatuur van hoge kwaliteit nodig voor het maken en documenteren van performances. Werken met Panasonic was een geweldige ervaring.”

The Cleaner van Marina Abramović liep van 18 februari 2017 tot 21 mei 2017.

Ga voor meer informatie over het Moderna Museet naar: http://www.modernamuseet.se/stockholm/en/