• Spetterend schouwspel in het Bellagio

Spetterend schouwspel in het Bellagio

Panasonic draagt bij aan het creëren van een van 's werelds grootste waterschermproducties in het Bellagio Hotel in Las Vegas

Panasonic heeft een van 's werelds grootste waterschermprojecties ooit gerealiseerd met een reeks kabukivoorstellingen in het Bellagio Hotel, dat eigendom is van MGM Resorts International. 

Kabuki is een klassieke Japanse toneelvoorstelling met een hoge mate van stilering. De productie in de Bellagio Fountains, geproduceerd door Shochiku Co Ltd, was genaamd “Panasonic presenteert kabukivoorstelling in de Fountains of Bellagio: Koi-Tsukami” (Gevecht met een karper). 

Het is de eerste in een reeks voorstellingen opgedragen aan de Japanse kunst en cultuur, en tevens bedoeld om wereldwijd meer bekendheid te geven aan kabuki.

Op een drijvend podium op het wereldberoemde kunstmatige meer van het Bellagio Hotel voerden de acteurs Ichikawa Somegoro en Nakamura Yonekichi de voorstelling van “Nieuw kabuki” uit – een combinatie van de traditionele Japanse zomerkabuki-titel “Gevecht met een karper” en moderne digitale kunst.

De attractie bestaat uit in totaal 1.214 fonteinen die waterstralen 140 meter hoog de lucht in spuiten. De projectoren van Panasonic vertoonden beelden die 18 meter hoog en 300 meter breed waren.

“De projecties op het water waren spectaculair”

 

"Deze ongelooflijke voorstelling met digitale kunst in combinatie met een onconventionele setting – een kunstmatig meer – laat zien hoe audiovisuele projectie de grenzen van entertainment kan verleggen”, verklaart Joseph M. Taylor, Chairman en CEO of Panasonic Corporation of North America.

Bij het evenement werd gebruikgemaakt van 16 PT-DZ21K2 Evo-projectoren van Panasonic, die waren bevestigd op tijdelijke stellages op het water.

De DZ21K2 blinkt uit door eenvoudig onderhoud en een betrouwbare werking, heeft een lichtopbrengst van 20.000 lumen en biedt een groot aantal creatieve mogelijkheden. Daarnaast is de projector ondergebracht in een bijzonder compacte behuizing.

"Gewoonlijk is het tamelijk lastig om apparatuur op het platform te krijgen. Je hebt dan kranen en dergelijke nodig, maar deze projectoren konden we gemakkelijk met de hand verplaatsen”, aldus Morio Matsumoto, Senior Product Manager bij Panasonic System Communications Company of North America. 

“Een andere belangrijke factor is de energie-efficiëntie. We hebben direct naast de projectoren kleine generatoren geplaatst. De mogelijkheid om op het vermogen van deze kleine generatoren te werken is een belangrijk voordeel van deze projectoren”, voegt Morio Matsumoto toe.

De PT-DZ21K2 Evo-serie is al op grote schaal gebruikt in de verhuur en evenementenorganisatie, onlangs nog in het Circle of Light-festival in Moskou, waar met 142 projector het grootste geprojecteerde beeld werd gecreëerd, dat nu bij de Guinness World Records staat.

“Het beeld is heel stereoscopische en kleurrijk. Ik moet zeggen dat ik toen al dacht dat het bij uitstek geschikt zou zijn voor verschillende soorten entertainment en ik was heel enthousiast", aldus Jay Sakomoto, President of Shochiku Co Ltd.

"De mogelijkheden zijn oneindig. Er bestaat momenteel een bredere variëteit aan uitdrukkingsmiddelen en we kunnen dus iets maken dat de wereld echt versteld doet staan”, vervolgt Jay Sakomoto.

Naast Panasonic en Shochiku was een belangrijke partner teamLab, dat over de hele wereld wordt geroemd om hun digitale kunstwerken. In grootse Las Vegas-stijl gaf het evenement het publiek in Las Vegas een inkijkje in een traditionele Japanse kunstvorm met een rijke historie die meer dan 400 jaar teruggaat. "Panasonic presenteert kabukivoorstelling in de Fountains of Bellagio" was de eerste uit een serie projecten waarbij een nieuwe vorm van entertainment wordt gepresenteerd met elementen uit het kabukitheater.

Hetzelfde team kwam in april 2016 bij elkaar en vertelde met behulp van 13 PT-DZ21K2-projectoren een digitaal verhaal van een samoeraigevecht onder water, waarbij de fonteinen werden gebruikt als een enorm 300 meter breed scherm.

 

"Dit is duidelijk een van de meest ambitieuze dingen die we hier in het Bellagio hebben gedaan"

 

“Samenwerken met partners als Shochiku en teamLab in dit project biedt Panasonic de mogelijkheid om nieuwe soorten indrukwekkende visuele oplossingen te laten zien voor onze B2B-klanten waarvoor het publiek blijft terugkomen. Het stelt ons ook in staat de belangrijkste kenmerken van onze compacte, lichte en krachtige projectoren te demonstreren”, legt Joseph M. Taylor uit.