PANASONIC VERLICHT HET PODIUM VOOR BASTILLE EN THE HUMAN LEAGUE.

De PT-RZ21K- en PT-RZ31K-projectoren van Panasonic zijn geselecteerd voor de productie van de podiumcontent voor de Europese tournees van twee grote Britse bands, The Human League en Bastille.

Really Creative Media heeft exclusief geïnvesteerd in Panasonic projectoren – dat geeft wel aan hoe goed wij ze vinden. Het assortiment doet wat het moet doen vanuit een productieperspectief en is robuust genoeg om mee te nemen op een tournee.

Nick Dew, producent en medeoprichter van Really Creative Media.

Geleverde Producten – PT-RZ31K, PT-RZ21K
Uitdaging

Creative Media had projectoren nodig die betrouwbaar en draagbaar genoeg waren om zijn visie te realiseren op de tournees van twee heel verschillende bands.

Oplossing

Door af te wisselen tussen de PT-RZ31K- en de PT-RZ21K-lumenprojector had Really Creative Media de creatieve vrijheid om de content aan te passen aan verschillende locaties en daarbij toch de hoge kwaliteit te behouden.


De PT-RZ21K- en PT-RZ31K-laserprojectoren, toonaangevende modellen van Panasonic, zijn geselecteerd voor de productie van de visuele content voor de Europese tournees van The Human League en Bastille. De creatieve content en apparatuur werden geleverd door Really Creative Media, een bedrijf voor digitale en live producties uit Londen.

De 2019 tournee van Bastille (Still Avoiding Tomorrow) ging op 27 januari van start in het Olympia Theatre in Dublin en eindigde op 10 maart in de Ziggo Dome in Amsterdam. De tournee gaat vooraf aan de release van het derde studioalbum van de vierkoppige Britse rockband, in september van dit jaar.

Voor het design van de podiumshow voor de tournee waren vier RZ31K-units nodig. “Bastille maakte gebruik van meerdere projectieoppervlakken, waaronder zwevend gaas en metalen gaaspanelen, om de set dynamischer te maken. De projectoren brachten de set op briljante wijze tot leven”, zegt Nick Dew, producent en medeoprichter van Really Creative Media.

“We hadden al eerder samengewerkt met Rob Sinclair, de showdesigner van Bastille, en we weten inmiddels hoe we aan zijn verwachtingen kunnen voldoen. Hij heeft ons erbij gehaald voor de videoproductie-elementen bij zijn ontwerpen.”

"De RZ31K-projectoren zijn de kleinste en lichtste projectoren waarmee we het helderheidsniveau kunnen bereiken dat we nodig hebben voor de concerten."

Er werd voor de Panasonic RZ31K-projectoren gekozen vanwege hun betrouwbaarheid.  “We hadden projectoren nodig die constant zouden presteren gedurende de tournee", gaat Nick Dew verder. Ze moesten iedere avond hetzelfde resultaat leveren en de content exact reproduceren.” 

“Ze hebben een laserlichtbron in plaats van lampen en daardoor zijn ze betrouwbaarder en is de helderheid gedurende de levensduur van de projector constant. Daarmee zijn ze een betrouwbare lichtbron voor de shows”, zegt Nick.

“De RZ31K-projectoren zijn de kleinste en lichtste projectoren waarmee we het helderheidsniveau kunnen bereiken dat we nodig hebben voor de concerten. Een laag gewicht is ook een belangrijke overweging bij een tournee, omdat het opzetten van de installatie er gemakkelijker en sneller door wordt.”

Really Creative Media leverde ook de apparatuur en creatieve content voor Red, de tournee van The Human League in 2018.Voor de uit 27 shows bestaande tournee, die in oktober van start ging in Brussel, maakte de band voor het eerst gebruik van projectiemapping.  Er werd gespeeld in zalen van verschillend formaat, van theaters tot stadions. De laatste show was op 8 december in het Eventim Apollo in Londen.

Foto: Louise Stickland


“Voor deze show projecteerden we op gigantische 3D-kubussen en de projectie werd gebruikt als het belangrijkste visuele element op het podium”, legt Nick uit.

De AV-installatie voor tournees moet ook flexibel zijn, zodat de projectiestacks op elke locatie passen. 

“Really Creative Media heeft exclusief geïnvesteerd in Panasonic projectoren – dat geeft wel aan hoe goed wij ze vinden. Het assortiment doet wat het moet doen vanuit een productieperspectief en is robuust genoeg om mee te nemen op een tournee.”

De shows van The Human League vormden een heel andere uitdaging dan die van Bastille, omdat de afmetingen van de zalen zo verschillend waren. Sommige locaties waren niet groot genoeg voor de grotere units, en dat hebben we opgelost door ook RZ21K-laserprojectoren mee te nemen op de tournee. De kleinere en lichtere units konden worden ingezet in kleinere zalen, maar we hebben ze ook gebruikt in de grotere zalen om daar het totale aantal lumen op het podium te verhogen.”

Meerdere kort op elkaar volgende shows en tijdsbeperkingen vormden een uitdagende situatie voor Really Creative Media. “Voor zowel Bastille als The Human League gold dat voor het optreden 's avonds de show binnen een dag moest worden opgesteld. De “uitlijning” van de beelden, met meerdere projectoren, moest dus in heel korte tijd worden uitgevoerd”, legt Nick uit. 

Met de RZ31K- en RZ21K-units konden we die uitdaging aan. “In het verleden hadden we wel eens moeite met de oriëntatie van units, maar met de laserarray-lichtbronnen van Panasonic kunnen we de projector zonder zorgen onder elke hoek positioneren.”