• Levensechte natuurweergave bij Fondation Cartier

Levensechte natuurweergave bij Fondation Cartier

Panasonic Visual Systems draagt bij aan het creëren van 'The Great Animal Orchestra' bij de Fondation Cartier Pour L'Art Contemporain in Parijs

De Fondation Cartier, gevestigd in een luchtig modern glazen gebouw in het 14e arrondissement in Parijs, is een centrum voor hedendaagse kunst met een tentoonstellingsoppervlak van 1.115 vierkante meter. Het museum bestrijkt alle gebieden van de hedendaagse kunst, biedt plaats aan zowel nieuwe als gevestigde kunstenaars en organiseert gewoonlijk zo'n drie tentoonstellingen per jaar. 

‘The Great Animal Orchestra’ is de meest recente tentoonstelling in het museum. Deze is geïnspireerd door het werk van de Amerikaanse musicus en geluidstechnicus Bernie Krause, die gefascineerd werd door natuurgeluiden en de hoorbare karakteristieken van de natuur.

Krause heeft de hele wereld afgereisd om de soundscape van de natuur vast te leggen en te bestuderen, niet alleen vanwege de schoonheid en diversiteit op zich, maar ook om de evolutie van de biodiversiteit en van de wildernis te observeren in een snel veranderend tijdperk. Het werk van Krause kan ook worden gezien als een archief van een wereld die langzaam aan het verdwijnen is, overstemd door het lawaai en de invloed van de mens op het milieu.

De tentoonstelling is weliswaar geïnspireerd door het audiowerk van Krause, maar maakt ook op grote schaal gebruik van visuele middelen, met werk van kunstenaars uit de hele wereld, waarmee een ‘dubbel ineengestrengeld orkest’ wordt gecreëerd dat bezoekers kunnen ervaren wanneer geluid en beeld samenkomen.

Een van de hoogtepunten is een 18 meter lang stuk, genaamd 'White Tone', van de Chinese kunstenaar Cai Guo-Qiang, dat is gemaakt met buskruit op papier dat vervolgens op spectaculaire wijze tot ontbranding is gebracht. De brandplekken die hierdoor ontstonden vormen een complexe aaneenschakeling van verschillende wilde diersoorten die zijn gegroepeerd rond een drinkplaats, op een manier die doet denken aan prehistorisch grottekeningen.

Met behulp van de audiovisuele technologie van Panasonic zijn diavoorstellingen met panorama's en boeiende projecties samengesteld, naast meer traditionele foto's en schilderijen op canvas.  

In de centrale ruimte van de tentoonstelling wordt met vijf Full-HD TH-49LF80 en drie professionele 4K-schermen TH-84LQ70 met hoge helderheid van Panasonic het werk van de Japanse fotograaf Manabu Miyazaki getoond, alsmede de videocollectie van het Cornell Lab of Ornithology. Miyazaki maakt gebruik van een cameraval om taferelen vast te leggen die fantastisch dicht bij de natuur liggen. Bezoekers kunnen voor het eerst buiten Japan zien hoe wilde dieren en mensen dezelfde omgeving delen. Dat alles in de ultrahoge resoluties die mogelijk zijn bij de 84-inch 4K-schermen van Panasonic.

"4K was heel belangrijk, want de foto's van Miyazaki hebben een ongelooflijk hoge definitie en veel details zijn alleen goed te zien bij een hoge resolutie", aldus curator Thomas Delamarre. 

"We wilden ook de nieuwe laserprojectorapparatuur uitproberen en volgens ons werkt die uitstekend"

Bij het nadenken over de beste manier om de videocollectie van Cornell Lab met vogels uit Nieuw-Guinea en Australië te laten zien, wilde het museum de bezoekers het gevoel geven dat ze naar foto's of schilderijen keken en niet naar een televisieprogramma. Dankzij de smalle rand van het scherm blijft alle aandacht op het werk zelf gericht, terwijl de matte afwerking op de TH-49LF80 bovendien de afleidende schittering van de zon tegengaat, voor een optimale kijkervaring.

Een weergave-uitdaging

“Het probleem met een glazen ruimte is dat het altijd lastig is om video's en bewegende beelden te tonen wanneer het daglicht binnenstroomt, maar ik denk ook dat het de werken die we hier laten zien heel levendig maakt. Niettemin moesten we de juiste schermen vinden die nauwkeurig zouden weergeven wat we wilden tonen", aldus Thomas Delamarre.

De projectorproducten van Panasonic worden ook gebruikt in een installatie van het Engelse kunstcollectief United Visual Artists, die misschien het meest bekend zijn vanwege hun samenwerking met de band Massive Attack. De groep creëerde visualisaties van zeven soundscapes van Bernie Krause, die zijn opgenomen in Canada, de VS, Brazilië, de Centraal-Afrikaanse Republiek en Zimbabwe, alsmede onder het zeeoppervlak. Daarnaast wordt een begeleidende film van Raymond Depardon en Claudine Nougaret vertoond, waarin Krause zijn werk beschrijft.

UVA wilde van het begin af aan graag met apparatuur van Panasonic aan het project werken, omdat ze hiermee bekend waren en eerder positieve ervaringen hadden opgedaan. De groep nam contact op met Panasonic voor hulp bij het kiezen van de meest geschikte apparatuur voor hun wensen, omdat deze bijzonder geluidsarm moest werken en een goede kleurweergave moest leveren.

"We wilden ononderbroken projectie die zowel vloeiend als stil was"

Panasonic adviseerde zeven PT-DZ780-projectoren, die worden gebruik om met behulp van randovervloeiing een overweldigend beeld van 40 m weer te geven op drie wanden. 

De visualisatie wordt gemaakt met een D3 Media Server en wordt in real time weergegeven terwijl de soundscapes ten gehore worden gebracht. Dit levert een ongelooflijke ervaring op, dankzij de krachtige kleurweergave en de hoge lichtopbrengst van de reeks PT-DZ780-projectoren.

Camille Chenet, hoofd tentoonstellingsproductie: “We wilden ononderbroken projectie die zowel vloeiend als stil was, zodat deze geen invloed zou hebben op de soundscapes. Daarnaast waren er beperkingen wat betreft de draagkracht van het plafond, dus we zochten projectoren die niet te zwaar waren. We wilden graag de nieuwe laserprojectoren uitproberen, maar we hebben besloten om niet-laserversies te gebruiken omdat die volgens ons beter aansluiten bij een museuminstallatie."

'The Great Animal Orchestra' loopt tot januari 2017. Ga voor meer informatie naar: http://fondation.cartier.com