• TECHNOLOGIE-ERVARINGEN

Technologie-ervaringen en laserprojectie

Auteur: Hartmut Kulessa European Marketing Manager

Waarom technologie-ervaringen waarschijnlijk doorslaggevend zijn voor het succes van entertainment-, onderwijs- en culturele organisaties.

Technologie-ervaringen worden steeds gangbaar op de entertainmentmarkt. Dit jaar tijdens ISE werkte Panasonic samen met de fantastische projectieontwerper Bart Kresa om een pronkstuk voor projectiemapping te maken voor meer dan 100.000 mensen.

‘Sviatovid’ is een gefacetteerde, vijf meter hoge projectiesculptuur en de opvolger van de iconische Shogyo Mujo, die zijn debuut kende tijdens het Burning Man Festival in Black Rock Desert, Nevada, VS in 2014.

De sculptuur tekent de lancering van de nieuwe BARTKRESA Academy en zorgt voor een nieuwe benchmark in audiovisuele kunst. Bovendien wordt deze in 360° verlicht in True 4K met behulp van vier Panasonic 30.000 lm laserprojectoren.

Voor Bart, heeft het gebruik van 4K een groot verschil gemaakt voor de ervaring van het publiek. Vergeleken met de projectoren die hij gebruikte op zijn vorige sculpturen, waren de laserprojectoren in staat om meer details te maken en het publiek dichter bij de actie te brengen, waardoor de ervaring meer meeslepende en boeiende.

Panasonic biedt al 4K voor zijn 10.000, 20.000 en 30, 000lm klasse projectoren en is van plan om dit uit te breiden verder in de toekomst. 

De timing van de introductie van de installatie is interessant voor de branche: een tijd waarin grenzen worden verlegd en de populariteit van projectiemapping blijft groeien. Onderzoek van Panasonic toont aan dat een kwart van de branche al jaarlijks groei ziet in projectiemapping-projecten, een groei van meer dan 50%.

De voordelen voor wat betreft de totale betrouwbaarheid en het verminderd onderhoud van het laserplatform spreken voor zich. Naar mijn mening ligt dit ten grondslag aan het groeiende aantal semipermanente en permanente mappings die commercieel levensvatbaar worden dankzij de verbeterde bediening van laserprojectoren.

Inhoud kan steeds eenvoudiger in verschillende nieuwe vormen worden geproduceerd en daarom worden de kosten aanzienlijk lager en de kwaliteit hoger. Het resultaat daarvan is dat deze nieuwe vormen steeds haalbaarder worden voor kleinere organisaties en goed op weg zijn om massaal populair te worden voor commerciële, onderwijs- en culturele toepassingen.

Op technologie gerichte ervaringen dragen er uiteindelijk aan bij dat deze organisaties zich onderscheiden en dus hun doelgroepen aantrekken.

Naast ervaringsgebruik zien we ook dat laserprojectie zorgt voor nieuwe markten binnen verschillende sectoren. Tijdens ISE 2019 hebben we bovendien laten zien hoe laserprojectie zorgt voor nieuwe mogelijkheden binnen retail- en andere informatietoepassingen.

Verschillende AV-apparatuur komt steeds meer samen. Denk hierbij aan projectoren, PTZ-camera's en flatpanel-schermen die worden gecombineerd in ondernemings- en onderwijsomgevingen, en projectie- en displaytechnologieën die worden gecombineerd voor opvallende openbare displays.

Uit de laatste marktstatistieken blijkt dat het marktaandeel van Panasonic in Europa voor laserprojectie met meer dan 5000 lumen bijna 44% is. Daar willen we op voortbouwen met de introductie van een aantal nieuwe eenheden die voldoen aan de groeiende behoefte aan 4K-laserprojectie. Bovendien hebben we met de lancering van drie nieuwe lenzen zonder afwijkingen gereageerd op een groot aantal klantaanvragen. Deze lenzen zijn geschikt voor installaties waarbij elke centimeter van het beschikbare schermoppervlak wordt gebruikt, op plekken waar dit voorheen onmogelijk was, zoals winkeletalages, gangen in musea, binnenin pretparkattracties en in tentoonstellingsruimten. Dit is een doorbraak voor wat betreft de omvang van installaties die onze trouwe klanten kunnen bereiken. Het zorgt ervoor dat hun klanten nooit tekort worden gedaan op het gebied van ervaring.

Het beeldhouwwerk is nu geïnstalleerd in het Centre for the Meeting of Cultures in Lublin, Polen.