• Inzicht in het leven achter de tralies

Inzicht in het leven achter de tralies

Het gebruik van moderne audiovisuele technologie heeft gedetineerden en bewakers teruggebracht in de gangen, detentieblokken en cellen van het Faengslet-gevangenismuseum in Horsens (Denemarken). 

Van vechtpartijen tussen gevangen in de gangen, het dichtslaan van zware celdeuren, tot de onmiskenbare geur van cannabis die door het cellenblok zweeft, heeft het museum zo natuurgetrouw de beelden, geluiden en geuren van het leven in de gevangenis gereproduceerd, dat bezoekers het gevoel krijgen dat de sluiting van de gevangenis in 2006 nooit heeft plaatsgevonden.

De bezoekers van het museum kiezen aan het begin van hun rondgang een identiteitskaart. Deze bepaalt welk van de acht zorgvuldig geselecteerde verhalen zij te horen krijgen. De acht verhalen gaan over een gedetineerde, een bewaker of een ondersteuningsmedewerker, zodat bezoekers die vaker komen de tentoonstelling telkens vanuit een ander perspectief kunnen bekijken.

De verhalen variëren van problemen met drugs tot de gehate wekelijkse visdag. Er zijn enkele ingerichte cellen waar bezoekers kunnen ontdekken en voelen wat het is om gevangen te zitten. Ze kunnen in de cellen zoeken naar verborgen graffiti, rondkijken en ruiken in de gevangeniskeuken of zien hoe de ziekenboeg eruitziet.

“Wanneer je hier rondloopt, ontmoet je elke persoon acht keer, waarbij ze ieder hun eigen verhaal vertellen. Mensen zijn er gek op, want we hebben de gevangenis weer tot leven gebracht”, aldus Anne Bjerrekær, directeur van het gevangenismuseum. “Wanneer de mensen weggaan, weten ze veel meer over het leven in de gevangenis.”

Bij de belevenis die verschillende zintuigen aanspreekt is een centrale rol weggelegd voor de 56 projectors van Panasonic, die helpen bij het creëren van schaduwen in de zalen en het beeld van zwaargebouwde gedetineerden in de toilettenblokken.

De meeste hiervan zijn Solid Shine™laserprojectors. In totaal zijn er verspreid over de gevangenis 45 PT-RZ330EJ-projectors geplaatst.

De keuze viel op Solid Shine™-projectors vanwege de indrukwekkende helderheids- en contrastniveaus, maar ook vanwege het onderhoudsvrije concept. Dit betekent dat de projectors zeven jaar lang kunnen werken zonder dat een filter of lichtbron hoeft te worden vervangen.

Conventionele projectorlampen werken met 100% van hun energievraag, wat betekent dat ze 100% van de helderheid produceren, ongeacht de helderheid van het beeld dat ze projecteren.  Laserdioden zijn echter dimbare lichtbronnen. Deze gebruiken alleen 100% van hun vermogen wanneer volledige helderheid vereist is. Ze verbruiken daarom minder energie en gaan veel langer mee.

Veel projectors zitten verborgen in kasten of zijn verticaal boven deuren gehangen. Dit is mogelijk dankzij de optische engine van de laserlichtbron. Laserprojectors kunnen 360 graden worden gedraaid en onder elke hoek worden geïnstalleerd. Bovendien stralen ze vrijwel geen warmte uit, waardoor verschillende unieke en slimme toepassingen mogelijk zijn.

“We wilden een expositie maken die niet opdringerig is en waarbij bezoekers niet goed weten waar de beelden vandaan komen”, aldus Mads Havemann, tentoonstellingsontwerper, Kvorning Design & Communication. “Om dit te bereiken, was het belangrijk dat we de projectors discreet konden ophangen. De laser/ledprojectors van Panasonic zijn geschikt gebleken voor elke bevestigingsstand die we hadden bedacht en omdat ze weinig warmte uitstralen en vrijwel geluidloos werken, helpen ze aan het in stand houden van de gewenste sfeer, zelfs in kleine ruimten zoals in de cellen.”

De rondgang begint in de ontvangstruimte van de gevangenis. Drie opvallende doorgangen met traditionele tralies creëren een kader waarin acht short-throw projectors van Panasonic een schaduw projecteren op de wand aan de andere kant. Bewakers begeleiden gehandboeide gevangenen door de gang. Het is een simpele, maar effectieve techniek, die overal in het museum wordt toegepast. Er is gefilmd met voormalige gevangenen en gevangenispersoneel, waardoor alles levensecht aandoet. 

In de gevangenis wordt een van de meest fascinerende verhalen verteld door Sonny Rasmussen, een voormalige gedetineerde die museumgids is geworden en wiens imposante gestalte met levensgrote projecties overal in het museum te zien is. Hij vertelt amusante verhalen over toen hij de geijkte persoon was voor smokkelwaar, meewarige verhalen over zijn opsluiting in de isoleercel en emotionele verhalen over hoe erg hij het mist dat hij zijn kinderen niet ziet opgroeien. Elk verhaal wordt op unieke wijze gepresenteerd met de extra heldere PT-RZ330EJ-projector. De helderheid en het contrast zorgen voor levensechte beelden, zelfs bij het natuurlijke licht dat de gevangenis vult.

In één geval vertelt hij zijn verhaal gezeten op een houten bureau in een cellenblok. De ontwerpers maakten gebruik van digitale mapping, waardoor het lijkt alsof zijn virtuele beeld boven op het daadwerkelijke bureau zit. Een vergelijkbare techniek wordt gebruikt in het doucheblok, waar zijn gestalte, ietwat dreigend, een betegelde wand vult. 

De tentoonstelling is ontworpen door Kvorning Design & Communication en geïntegreerd door AV-Huset.

Lasse Werner, Key Account Manager bij AV-Huset: “Heel handig voor het museum is het feit dat men geen omkijken meer had naar de Solid Shine™-projectors van Panasonic toen ze eenmaal waren geïnstalleerd. Er is ter plaatse geen fulltime technische ondersteuning aanwezig, dus het is ideaal dat we projectors hebben kunnen plaatsen waarvan we weten dat ze zeven jaar meegaan zonder onderhoud te hoeven plegen.”