• Zo kan samenwerking eruitzien

Zo kan samenwerking eruitzien

De nieuwe onderwijsfaciliteit van Lancaster University creëert met schermen van Panasonic een productieve leeromgeving

De bouw van een nieuw onderkomen is een spannende tijd voor de Management School van Lancaster University. Het gebouw, dat in 2019 moet worden opgeleverd, biedt de mogelijkheid om de huidige indeling van ruimten te herzien en nieuwe mogelijkheden te verkennen om de ervaring van studenten te verbeteren.

Beheerders krijgen de kans om de inrichting van lesruimten te heroverwegen en meer technologie in te bouwen, waaronder die voor apparaten die studenten zelf meebrengen.

De universiteit wilde graag een samenwerkingsoplossing, maar deze moest worden geïntegreerd in een bestaande onderwijsruimte, met behoud van de huidige lessenaar, projector (een Panasonic PT-RZ570) en AMX-bedieningssysteem.

David Neal, coördinator onderwijsruimten in Lancaster legt uit: "We hebben geruime tijd gekeken naar verscheidene oplossingen voor draadloze presentatie en iedereen is het ermee eens dat de verwachtingen van studenten veranderen; de mogelijkheid om een actievere, persoonlijkere leerervaring te bieden zal een belangrijk deel gaan uitmaken van het toekomstige onderwijs."

"De mogelijkheid om een actievere, persoonlijker leerervaring te bieden zal een belangrijk deel gaan uitmaken van het toekomstige onderwijs.”

Het resultaat van de nauwe samenwerking met integrator Pure AV is een ruimte die plaats biedt aan maximaal 35 studenten rond vijf werkstations.

De kern van de installatie wordt gevormd door 42-inch TH-43LFE8-schermen van Panasonic, naast Kramer Via connect Pro draadloze hubs. Met deze indeling kunnen studenten makkelijk in groepen werken en met hun eigen apparatuur verbinding maken met het scherm - of dit nu laptops, tablets of mobiele telefoons zijn. 

Studenten kunnen dan samenwerken, direct bestanden delen met andere groepsleden en hun eigen scherm op het display spiegelen.

Met Kramer Via kunnen gebruikers ook toegang houden tot internet terwijl ze verbonden zijn met het netwerk voor het spiegelen van hun scherm. Dit was een belangrijk specificatiepunt voor de Management School en iets dat andere oplossingen waarnaar de universiteit had gekeken, niet konden ondersteunen.

"Met de extra technologie die makkelijk te bedienen is, is het delen van groepswerk heel eenvoudig."

Dankzij de dunne rand en het slanke ontwerp kunnen kijkers zich goed concentreren op het weergegeven beeld en is het scherm onopvallend te installeren. De LFE8-serie ondersteunt in totaal 59 verschillende ingangssignalen, waardoor deze geschikt is voor werkomgevingen voor vergaderingen en samenwerking waar gegevens in allerlei indelingen kunnen worden aangeboden.

Het systeem biedt zowel de docent als de studenten enorm veel flexibiliteit en keuzevrijheid in de manier waarop informatie wordt beheerd en weergegeven. Het was daarom belangrijk dat het beheer van die keuzes zo simpel mogelijk was.

Het huidige regelsysteem in de ruimte is behouden, naast het nieuwe samenwerkingssysteem van Kramer Via dat voorziet in draadloze connectiviteit van apparaten. Tegelijk wordt het schakelen tussen lokale bronnen en schermbesturing gerealiseerd met behulp van een AMX-regelpaneel.

Om gebruikers te helpen hun weg te vinden in het systeem, heeft elk bureau een eigen kleur. Het bedieningspaneel heeft een speciale samenwerkingspagina en het is zo geprogrammeerd dat elke gebruiker van de ruimte met een minimumaantal keren drukken op knoppen informatie kan selecteren en delen op de schermen.

Medewerkers kunnen ook informatie van de schermen van de groepen halen en die voor iedereen zichtbaar maken. Zo ontstaat een flexibel systeem voor het tonen en vergelijken van werk met de rest van de groep.

De ruimte is al met enthousiasme ontvangen door zowel docenten als studenten.

“De mogelijkheid van ‘live’ onderwijssessies tijdens een vierweekse proef voorafgaande aan de installatie, was van onschatbare waarde om het perspectief van de studenten te krijgen op de validiteit van deze onderwijsomgeving. Samen met de overweldigende positieve feedback van alle gebruikers heeft dit ons in staat gesteld een sterk argument te formuleren voor de invoering van vergelijkbare leeromgevingen elders op de campus”, aldus Phil Cheeseman, hoofd academische dienstverlening.

"Mijn ervaringen met de ruimte zijn heel, heel erg goed", verklaart Steve Barron, programmadirecteur voor MSc Project Management, en iemand die de nieuwe ruimte als een van de eersten omarmde. “Het gebruik van de technologie is heel eenvoudig en intuïtief. Zonder enige training was ik in staat binnen enkele minuten uit te vinden hoe alles werkte.

“Wat ik leuk vind, is de café-achtige indeling, omdat deze voorziet in goede en eenvoudige faciliteiten voor groepswerk. Met de extra technologie die makkelijk te bedienen is, is het delen van groepswerk heel eenvoudig. Graag nog meer van deze ruimtes!

De universiteit overweegt nu de aanschaf van nog meer installaties op basis van hetzelfde model, en een tweede ruimte wordt binnenkort al in gebruik genomen.