PANASONIC HELPT NOBEL MET DE VIERING VAN DE RUIMTE

De projectiemapping van een viering van de kennis van de mensheid over de ruimte op het iconische stadhuis van Stockholm was een ideale uitdaging voor Panasonic-projectoren.

"We hadden een beperkt budget en beperkte ruimte voor de projectoren, maar we wisten dat de Panasonic-oplossing flexibel en compact was en voldoende lichtvermogen leverde om een show van uitstekende kwaliteit te garanderen”

Johan Törnström, van Creative Technology

Client – Nobel Week Lights
Location – Stockholm
Uitdaging

Een spectaculaire kunstinstallatie met projectiemapping maken op de donkere stenen zijde van het 3200 m² grote stadhuis van Stockholm.

Oplossing

30 Panasonic 3-Chip DLP-projectors in stapels van drie met Panasonic Geometry Manager. De laatste fase van de mapping, het mengen en afspelen met behulp van disguise 4x4 Pro-mediaservers en een Lightware DVI-matrix voor de signaaldistributie en het schakelen van back-ups.


Panasonic heeft bijgedragen aan de viering van de kennis van de mensheid over de ruimte, en wel met een spectaculaire projectiemapping op het iconische stadhuis (Stadshuset) van Stockholm, als onderdeel van het Nobel Week Lights-festival. De installatie is een van de grootste videomappingprojecten ooit in de stad Het evenement was een nieuwe manier om de Nobelprijs 2020 in Stockholm te vieren. Verschillende van de overal in de stad gecreëerde lichtinstallaties waren geïnspireerd door ontdekkingen van Nobelprijswinnaars.

“Het maken van projectiemappingkunst op het Stadshuset van Stockholm was een van die bucketlistprojecten waar creative director Andreas Skärberg van PXLFLD en ik al jaren over spraken”, zegt Anders Granström, technisch ontwerper bij PXLFLD, de in Stockholm gevestigde creatieve studio. “Toen de organisatie van Nobel Week Lights en Lumination Of Sweden ons benaderde voor ideeën voor een creatieve installatie, presenteerden we dan ook meteen een design mock-up voor Stadshuset. Ze vonden het een prachtig idee en begonnen met het administratieve proces om alle noodzakelijke vergunningen van hun kant te regelen”

Het creatieve resultaat was SPACE, ontworpen door Andreas Skärberg en geproduceerd door PXLFLD studios. De inhoud is een 16 minuten durende geanimeerde kunstinstallatie met projectiemapping. Het is een eerbetoon aan de verbazingwekkende vooruitgang op het gebied van de ruimtefysica die door de Koninklijke Zweedse Academie van Wetenschappen wordt erkend met Nobelprijzen. De installatie is geïnspireerd op wetenschappelijk referentiemateriaal dat ruimhartig is verstrekt door de Swedish National Space Agency en de Europese Ruimtevaartorganisatie.


“We wilden een grootschalige visuele beleving van de ruimte creëren, verankerd aan de gevel van het stadhuis. SPACE verbindt kunst, animatie, architectuur en wetenschap, gepresenteerd op een van de meest herkenbare beeldbepalende gebouwen van Stockholm”, zegt Anders. “De installatie was zowel van dichtbij als van veraf op meerdere plekken in Stockholm zichtbaar, dus de animaties en de beelden moesten echt op zichzelf kunnen werken, zonder dat muziek noodzakelijk was voor sfeer en effecten.”

PXLFLD deed een beroep op zijn partner Creative Technology, dat gespecialiseerd is in geavanceerde technische oplossingen voor de live-evenementen- en broadcastsector, om de visie te helpen verwezenlijken. “We werden gevraagd om een opstelling van projectoren te leveren die één kant van het stadhuis en de toren konden bedekken”, zegt Johan Törnström van Creative Technology. “In dit geval een oppervlak van 3200 m². De donkere bakstenen muur van het iconische gebouw was een van onze grootste zorgen, samen met het formaat van de muur. We hadden een beperkt budget en beperkte ruimte voor de projectors, maar we wisten dat de Panasonic-oplossing flexibel en compact was en voldoende lichtvermogen leverde om een show van uitstekende kwaliteit te garanderen.”

Het team heeft in totaal 30 Panasonic PT-RQ22K- en PT-RZ21K-projectoren ingezet voor de show. Een 6 meter lange container, met twee lange ramen voor 18 van de projectoren, werd op twee niveaus gestapeld en op de muur van het gebouw gericht. Vervolgens werden twee aluminium kisten, 2,5 meter lang en met elk 6 projectoren, gebruikt voor dekking van de toren. Aanvankelijk waren er wat zorgen over het ventilatoren met een hoog vermogen.


 


“We hebben voor de Panasonic-projectoren gekozen vanwege de vele details van het gebouw, met ramen en baksteenformaties”, legt Johan uit. “We hadden een op laser gebaseerde projector nodig die gemakkelijk op te stellen was rond alle scherpe randen, maar ook voor de kleur en het contrast die beter zijn dan bij een op lampen gebaseerde projector. Daarnaast was het belangrijk dat de projectoren compact en eenvoudig op te stellen waren in de beperkte ruimte die we moesten gebruiken”

Anders vult aan dat de betrouwbare Panasonic-laserarchitectuur de belangrijkste projectoreigenschap was, aangezien de installatie meer dan 12 dagen duurde en veel van de arrays in de portretstand werden geïnstalleerd.

De gebruikte Panasonic PT-RQ22K en PTRZ21K zijn toonaangevende compacte en lichtgewicht projectoren in de hogehelderheidklasse met een zeer kleine voetafdruk voor een 20.000lm-projector. Ze zijn extreem licht en gemakkelijk te hanteren, waardoor ze perfect zijn voor live-evenementen. De projectoren combineren 3-Chip DLP™-beeldvorming met 4K+ SOLID SHINE Laser Phosphor-technologie voor een verbluffende beeldkwaliteit. Solid-state laserlichtbronnen en speciaal ontworpen hittebestendige fosforwielen werken samen met drie individuele DLP™-modules (R/G/B) voor hoge helderheid, echte kleurprecisie en hoog contrast.


De eerste uitlijning van de projectorstapels werd uitgevoerd met Panasonic Geometry Manager. De laatste mappingfase, het blenden en het afspelen, werd uitgevoerd met disguise 4x4 Pro-mediaservers. Een Lightware DVI-matrix werd gebruikt voor de signaaldistributie en het schakelen van back-ups.

“De Panasonic-projectoren en de bijbehorende software waren zeer eenvoudig in het gebruik”. zegt Johan. “Naast het zorgen voor goede ventilatie was de enige andere uitdaging ter plaatse de schaduw van enkele schepen die niet verplaatst konden worden. Het ergste werd opgelost door een derde projector toe te voegen die zich fysiek in een andere container bevond, boven op de stapel van twee die bestemd was voor dit specifieke deel van het gebouw.”

Het geslaagde festival werd door meer dan 100.000 mensen bezocht en de voorbereidingen voor volgend jaar zijn al in volle gang. “We hebben door de jaren heen heel wat projectiemappingprojecten ontworpen en geproduceerd, maar deze is extra bijzonder door de huidige pandemiebeperkingen”, zegt Anders. “De mogelijkheid om dit enorme werk op een veilige manier aan een publiek te presenteren en de visuele inhoud voor het voetlicht te brengen is een lesje in nederigheid en de respons van het publiek was overweldigend positief”

Foto's: Creative Technology