EEN BLAUWDRUK VOOR DE TOEKOMST VAN MUSEA IN HET NATIONAAL MUSEUM VAN QATAR

De bezoekerservaring in het Nationaal Museum van Qatar verbeteren met Panasonic 4K-projectoren

Door onze samenwerking met Panasonic kregen we niet alleen apparatuur van hoge kwaliteit, maar ook partners die onze behoeften begrepen en die ons wilden helpen om de uitdagingen van het project aan te gaan.

Mark Calvert, Managing Director, Realtime Environment Systems

Geleverde Producten – PT-RQ13K
Uitdaging

4K-projectoren integreren die beelden van hoge kwaliteit zouden produceren voor lokale videocontent.

Oplossing

Panasonic-projectoren leverden een hoog niveau van kwaliteit en compatibiliteit voor de content en waren ook nog eens aanpasbaar en eenvoudig te gebruiken.


Het Nationaal Museum van Qatar, dat is ontworpen als een woestijnroos, is een duidelijk architectonisch statement in het landschap van Doha. Maar de complexe schijven omvatten ook een nieuwe blauwdruk voor immersieve en ervaringsgerichte musea in de hele wereld.

Het museum bestaat uit 130 naast elkaar geplaatste schijven die door de Franse architect Ateliers Jean Novel in een complex ontwerp zijn samengevoegd tot een vorm die lijkt op een gigantische woestijnroos. Het museum kreeg hiervoor van LEAF (Leading European Architects Forum) de titel ‘Beste gevelontwerp en -techniek van het jaar 2017’. De statementarchitectuur zal ongetwijfeld niet alleen bezoekers maar ook toeristen trekken.

In drie hoofdstukken, ‘Beginnings (Het begin), Life in Qatar (Leven in Qatar) en Building the Nation (Het land opbouwen)’ neemt het Nationaal Museum bezoekers mee in een immersieve ervaring langs elf zeer individuele galerieën, die zijn ontworpen om te informeren en te inspireren. De focus ligt op het informeren van bezoekers en het wekken van interesse voor potentieel onderzoek met betrekking tot de geschiedenis van Qatar.
Omdat mensen ook worden aangetrokken door de sociale activiteiten die worden aangeboden, zoals het bar-restaurant op het dak en een opnieuw aangelegd park, moet het museum ook aantrekkelijk zijn voor terugkerende bezoekers. 

Voorbereiding van de blauwdruk

De museumautoriteit van Qatar wilde graag gebruik maken van AV-technologie om uiteenlopende content te tonen. Daarvoor contracteerden ze Man Empty Joint Venture (MEJV), dat het AV-design, de tentoonstellingen en de bezoekerservaringen overal binnen de locatie moest gaan installeren, configureren en opleveren. Het maken van de content werd uitbesteed aan het Doha Film Institute (DFI) uit Qatar. Samen met senior engineer, production en post-production consultant Dean Winkler en Ricardo Cebellos van het DFI werd gewerkt aan de productie van lokale, regionale en internationale kunstfilmmedia waarop de cultuur van Qatar moest worden vastgelegd.

MEJV en het DFI namen vervolgens contact op met Realtime Environment Systems Ltd (RES), dat een geavanceerd mediaserversysteem leverde voor afspelen en mediamapping. Met dit systeem moest alle kunstfilmcontent van de regisseur worden afgespeeld, geprevisualiseerd en ondersteund. Om er zeker van te zijn dat aan alle vereisten werd voldaan, maakte RES gebruik van de Ai-software van Avolites uit Londen, een platform dat oorspronkelijk was gemaakt door Dave Green, technisch directeur van RES. Dit was met name gunstig voor het project omdat de software zeer flexibel en aanpasbaar was en daardoor, in tegenstelling tot concurrenten, veel mogelijkheden bood. Om de creatieve visie van het museum te realiseren hebben MEJV, het DFI en RES vervolgens meer dan twee jaar lang samen gewerkt aan een blauwdruk voor de inhoud, en het is een compatibele mediaserver. De extra workflow voor RES omvatte de productie van locatiebrede projectieontwerpen voor het museum die voldeden aan de creatieve vereisten van de regisseurs van meer dan tien verschillende galerieën, die elk hun eigen unieke eisen hadden.

Alle afbeeldingen van Antonio Pagano. Galerij 2

Bijschrift: Mark Calvert en Dave Green

Galerij 1


De juiste behuizing

MEJV, het DFI en RES zochten de meest geschikte AV-technologie om de inhoud weer te geven en hadden daarbij 3-chip DLPTM-projectoren nodig die compatibel zijn met hoogwaardige 4K-beelden. Dat was essentieel om de filmbeelden in de best mogelijke kwaliteit te recreëren; de laserbron zorgde er bovendien voor dat het project milieuvriendelijker was en er minder onderhoud nodig was. Om het installatieproces te vereenvoudigen, had RES vervolgens projectoren nodig die in de kleinst mogelijke behuizing zouden passen zodat het systeem flexibel kon worden aangepast aan de verschillende museumzalen, tentoonstellingen en de infrastructuur van het gebouw. Mark Calvert, Managing Director van Realtime Environment Systems Ltd.: "Na ons uitgebreide marktonderzoek vonden we dat Panasonic het beste bij ons paste. Het voldeed aan alle criteria van het museum. De geïnstalleerde projectoren, de PT-RQ13K's, konden niet alleen de beste beeldkwaliteit leveren, maar waren ook een van de meest compacte, waardoor ze ideaal waren voor deze installaties."

"De door het DFI geproduceerde content demonstreert de meest indrukwekkende toepassingen van high-end projectiemapping en storytelling in bezoekerservaringen en musea die er momenteel zijn"

Installatie

Nadat er overeenstemming was bereikt over de plannen voor de installatie, begon MEJV met de installatie, configuratie en oplevering van elk van de enorme galerieën. Voor deze grootschalige operatie moesten in totaal 172 mediaservers ter plaatse worden geïnstalleerd: 9 Avolites Ai Q3-units en nog eens 163 Ai Miami-licenties, draaiend op 1U 8K-mediaservers die speciaal waren ontworpen door RES. Deze voedden 112 Panasonic-projectoren verdeeld over zeven galerieën, en negen verschillende kunstfilms.
Mark Calvert voegt toe: "Door de enorme omvang van de installatie moet alles zo soepel mogelijk verlopen - nu en in de toekomst. Het vertrouwen in Panasonic als fabrikant was essentieel, en door onze samenwerking met Panasonic kregen we niet alleen apparatuur van hoge kwaliteit, maar ook partners die onze behoeften begrepen en die ons wilden helpen om de uitdagingen van het project aan te gaan."

Inhoud:

Overal in het museum wordt een breed scala aan content getoond en zo worden het verleden en het heden van de geschiedenis en cultuur van Qatar verenigd. In de zeven galerieën zijn onder andere ongelooflijke wandvullende films te zien waarmee een gedetailleerd verhaal wordt verteld over tentoonstellingen, collecties en tijd in de regio.
Mark Calvert voegt toe: "De door het DFI geproduceerde content demonstreert de meest indrukwekkende toepassingen van high-end projectiemapping en storytelling in bezoekerservaringen en musea die er momenteel zijn" 

Nationaal Museum van Qatar in de schemering

Het team van MEJV

Galerie 5


Inhoud:

Mark vervolgt: "Alles heeft een ongelooflijk hoge resolutie, dankzij de geproduceerde 4K-kwaliteit en de eigen AiM-codec van Ai. Bovendien was het heel spannend om te zien wat voor invloed dat zou hebben op de films. Dat geldt vooral ook voor een ongelooflijk gedetailleerde weergave van de natuur in galerie 2, een film die ons gezien de toestand van het klimaat in de wereld zeer aan het hart lag"

Onderhoud

Nadat de AV-technologie was geïnstalleerd, had het museum software nodig om de Art Film AV-apparatuur te monitoren en real-time informatie te produceren met betrekking tot het onderhoud en de ondersteuning. Dat was nodig om ervoor te zorgen dat het museum ook bij eventuele technische problemen soepel zou blijven doordraaien. Uiteindelijk integreerde HIVE Media Control Ltd., een zusterbedrijf van RES, HIVE, een platform dat compatibel is met Panasonic-projectoren en dat real-time informatie levert over de prestaties van de projectoren en over de ambitieuze projectiemapping. 

Tot slot

Mark Calvert: "We zitten nu in de afrondende fase en wachten met spanning op het moment dat het museum open gaat voor het publiek en er precies gebeurt wat NMoQ voor ogen had: dat de bezoekers worden ondergedompeld in de cultuur van Qatar. Dankzij de AV-technologie en de geproduceerde content voelt de geschiedenis van dit land veel toegankelijker en aantrekkelijker voor het grote publiek.

We hadden dit nooit kunnen doen zonder het werk van onze partners, zoals Panasonic. Het eindresultaat is zeer geslaagd en dat maakt het harde werk van de afgelopen vijf jaar absoluut de moeite waard."

Partners

MEJV – Man Empty Joint Venture

RES – Realtime Environment Systems Ltd

DFI – Doha Film Institute

HMC- Hive Media Control Ltd

Panasonic Business Solutions