Betoverende projectiemapping op ISE 2017

Panasonic creëert samen met projectiemapping-specialisten een visueel spektakel in Amsterdam.

Scroll down

De voorstelling liet goed zien waartoe de projectoren voor grote locaties van Panasonic in staat zijn, met veertien projectoren die op het hele uur, elk uur van de dag een betoverende show lieten zien. 

De internationale creatieve ontwerpstudio Painting With Light had opdracht gekregen om met een concept voor de show te komen en de beelden en de choreografie te ontwerpen. Samen met Panasonic werkte het bedrijf met een aantal andere specialisten aan het ontwikkelen van de show.

"Het was lastig om de show goed af te stemmen en de projectie precies goed te krijgen"

Het evenementenpodium was speciaal ontworpen om in één hoek van de stand van Panasonic te passen, waarbij een groot gebogen scherm, een rechte achterwand en de vloer van het podium allemaal dienst deden als projectieoppervlak.

Creatief directeur Luc Peumans van Painting With Light kwam met het idee van gelijktijdige tracking en projectie op meerdere objecten. Gebaseerd op het thema van een goochelshow, werd bij de voorstelling gebruik gemaakt van projectiemapping om beelden en het echte leven samen te brengen, met een dosis speelse humor die voor alle nationaliteiten werkte.

Michael Al Far is content video producer bij Painting With Light en heeft samen met directeur Frank Dewulf en visual artist Marco De Ruyck de visuals voor de show gemaakt. "Het was lastig om de show goed af te stemmen en de projectie precies goed te krijgen; we hebben tijdens het proces enkele risico's genomen", legt hij uit. “Om een prachtig resultaat voor de klant te realiseren was het van essentieel belang dat we een team hadden met de juiste vaardigheden en synergie.” 

Het hart van de show werd gevormd door real-time tracking specialist BlackTrax. Dit bedrijf heeft een speciaal systeem ontwikkeld met camera's en bakens die objecten kunnen volgen in zowel 3D als 6D (rekening houdend met de yaw, pitch en roll van het object); deze informatie wordt vervolgens doorgespeeld aan de andere systemen, zoals geluid, mediacontrollers, verlichting en camera’s.

Acht bewegende lichtarmaturen Robe DL7S Profile waren eveneens gekoppeld aan de positiegegevens van BlackTrax, geprogrammeerd door Niels Huybrechts van Painting With Light. De show was zo ingesteld dat deze elk uur, precies op het uur werd afgespeeld.

"Dit is echt het meest geavanceerde wat op dit moment beschikbaar is en in de toekomst verkrijgbaar zal zijn"

De informatie die BlackTrax vastlegde over de positie van de artiest op het podium werd doorgegeven aan de technologie van d3, waardoor de projectors van Panasonic in staat waren hun positie te volgen en het illusionaire effect in stand te houden.

De blikvanger omvatte ook radiografisch gestuurde AirOrbs van Airstage. Dit Duitse bedrijf bouwt op bestelling vliegende objecten voor promoties, uiteenlopend van vakbeurzen en reclameacties tot muziekconcerten.

De AirOrbs met een diameter van 1,2 m vlogen tijdens de voorstelling rond het podium, waarbij hun positie werd gevolgd met behulp van de software van BlackTrax.

De bollen waren voorzien van gyroscopische propellers. Ze werden met de hand bestuurd en moesten binnen het projectieveld blijven zodat de mapping zou werken.

Beide bollen en de artiest waren voorzien van BlackTrax-bakens en de bijbehorende camera’s die de plaats ervan volgden, waren op de stellages boven de stand geplaatst. Een bewegend paneel gemaakt van doek dat op verschillende tijden heen en weer bewoog, werd ook gevolgd en gebruikt voor de show. 

Dit paneel werd op een bepaald moment door de artiest omhoog gehouden, waarbij het geprojecteerde beeld een gesimuleerd röntgenbeeld liet zien. De volgsoftware van BlackTrax bood de vrijheid om het paneel te bewegen zonder het beeld te verliezen.

De publiekstrekker maakte ook gebruik van de ontwerptool van d3. Het bedrijf heeft een projectorvisualisator ontwikkeld, waarmee de gebruiker met behulp van virtuele projectors een beeld kan creëren van hoe de show eruit gaat zien op het scherm, voordat de inhoud naar de daadwerkelijke projectors op het podium wordt gestuurd. 

Op deze manier kan de software tijd en middelen besparen door de benodigde hoeveelheid rendering te beperken. Hierdoor kunnen ontwerpers van voorstellingen zich richten op het maken van de content, zonder beperkt te zijn door de technische specificaties van de projectors, displays of verlichting die ze gebruiken.

“d3 zorgt voor de hele tijdslijn en alle content” aldus Sara Cox, verkoopmanager voor EMEA van het bedrijf. "We leveren ook de centrale technologie waarmee al die 3D van BlackTrax wordt gecombineerd met 3D content uit de simulatie en vervolgens in het echt wordt geprojecteerd."

Een compleet model van de hele show draaide de week vóór de expo proef in de studio van Painting With Light in Genk.

Airstage, BlackTrax en d3 werkten als actieve partners samen met Painting With Light aan het project, en elk van hen maakte gebruik van productspecialisten – John Barker van Airstage, Andrew Gordon en Marty Cochrane van BlackTrax en Vincent Steenhoek van d3 – om de show samen met projectmanager Wouter Verhulst van Painting With Light te realiseren.

Het succesnummer liet zien wat er bereikt kan worden met behulp van specialistische kennis en software. “Panasonic heeft het dit jaar opnieuw aangedurfd om deze drie bedrijven samen te brengen met Painting With Light als het gaat om content. "Dit is echt het meest geavanceerde wat op dit moment beschikbaar is en in de toekomst verkrijgbaar zal zijn", aldus Sara Cox van d3.

 

Read more insights…

Sorry there was an error...
The files you selected could not be downloaded as they do not exist.

You selected items.
Continue to select additional items or download selected items together as a zip file.

You selected 1 item.
Continue to select additional items or download the selected item directly.

Download selected file