HET VERLEDEN KOMT TOT LEVEN IN HET MOESGAARD MUSEUM

Hoe visuele systemen van Panasonic drie generaties bezoekers boeien in het onlangs geopende cultuurhistorisch museum in Aarhus (Denemarken).

Onze samenwerking met Panasonic heeft ons in staat gesteld creatieve en ambitieuze tentoonstellingen te maken

Apparatuurlijst

Projectors
20 x PT-RZ470
1 x PT-RZ430
10 x PT-DZ680
4 x PT-DZ870
2 x PT-RZ670
1 x PT-DX100

Lenzen
4 x ET-DLE030
8 x ET-DLE080
3 x ET-DLE085
1 x ET-DLE150
1 x ET-DLE250

Displays
3 x TH-42FLE7ER
17 x TH-55LF6W
1 x TH-65LFE7E
2 x TH70LF50E
1 x TH-80LFC70E

Passie voor geschiedenis

Het Moesgaard Museum heeft de archeologische verantwoordelijkheid voor de regio rond Aarhus en heeft tevens de status van gespecialiseerd museum.  Dit betekent dat de archeologen van het museum ook archeologisch onderzoek doen, zowel in Denemarken als daarbuiten.

Het was deze passie voor geschiedenis die het team deed besluiten een andere benadering van het ontwerp en de opzet van de collectie te kiezen.

In plaats van het inhuren van een extern bedrijf voor de audiovisuele installatie, werd hiervoor een intern team ingeschakeld. Het technische team van Panasonic werd benaderd voor advies en expertise over de haalbaarheid van de ideeën.

Het resultaat is een museum dat een reflectie is van de passie van hen die er elke dag werken. Daarnaast kwamen er verzoeken van andere musea en instituten voor advies over hun renovatieplannen.

Voorwerpen uit het verleden tot leven brengen

Bij het nieuwe ontwerp van het Moesgaard Museum werkte het team vanuit een visie: een museum maken waarin we precies die tentoonstellingen kunnen organiseren waarvan we denken dat die voor drie generaties een gedeelde museumbelevenis zijn.”

Het tentoonstellingsgebouw met een oppervlakte van 15.500 m2 ging op 11 oktober 2014 open voor het publiek. Het is ontworpen door Henning Larsen Architects en bevat een collectie archeologische en etnografische stukken, een speciale tentoonstellingsruimte, een tentoonstellingsruimte voor studenten, auditorium, vergaderruimten, cafetaria, museumwinkel en een groen dak, waar bezoekers uitzicht hebben over de zee, het bos en het prachtige landschap rond het landgoed Moesgaard, waar het Moesgaard Museum voorheen was gevestigd.

Met de bouw was een bedrag gemoeid van 393 miljoen Deense kronen, maar daarvoor beschikt het museum nu over de laatste audiovisuele technologie waarmee oudere bezoekers worden geïnformeerd en jongere worden geboeid. Alleen al in de eerste maand trok het museum meer dan 50.000 bezoekers, meer dan het voorheen kreeg in een heel jaar.

Productspecificatie

Panasonic leverde bijna 80 audiovisuele producten, variërend van het laatste op het gebied van projectoren met een (LED) laserlichtbron die gebruikmaken van ultra-short-throw-lenzen, tot 80” digitale displays die de aandacht van het publiek trekken.

Topprestaties op projectiegebied

Panasonic beschikt over een breed scala aan DLP-projectors die uitermate geschikt zijn voor musea en tentoonstellingen, zowel als het gaat om helderheid als verwisselbaarheid van lenzen.

Met het assortiment lenzen dat in het Moesgaard Museum wordt gebruikt, kunnen installaties in veeleisende omgevingen worden geproduceerd, waar de architectuur van het gebouw, het tentoongestelde en de bezoekerservaring allemaal kritieke factoren zijn. De DLE-030 ultra-short-throw-lens was een sleutelcomponent bij het realiseren van sommige installaties.

Daarnaast was het dankzij het hoge contrast van de PT-RZ470 led-projector met laserlichtbron mogelijk om met succes bewegende beelden te projecteren op ondergronden waarop dat voorheen onmogelijk was. In dit geval moeten de bewegende beelden door het grootste theaterdoek in Denemarken 'breken', dat geschilderd is als sfeerachtergrond voor een tentoonstelling over de ijzertijd, met daarin 's werelds best geconserveerde veenlijken.

De 'oorlogskamer' in het Moesgaard Museum

Het nieuwe gebouw past binnen de visie die we al vele jaren nastreven: een museum waarin we precies die tentoonstellingen kunnen opzetten waarvan we denken dat die voor drie generaties een gedeelde belevenis zijn.

Jan Skamby Madsen, directeur van het Moesgaard Museum

Super-short-throw

Dynamische displays

De DLE030 lens vormde een sleutelfactor bij het tot leven brengen van sommige installaties. Door de ultra-short-throw-lenzen te monteren op Panasonic's DLP™ projectors met hoge helderheid, is het mogelijk de projectieafstand met ongeveer 60% te verkleinen vergeleken met gewone short-throw-lenzen.

Een heel scala displays van Panasonic wordt gebruikt op allerlei plaatsen in het museum voor bewegwijzering, videobeelden en digitale borden. Bij een aantal stukken zet het museum een touchscreen-overlay in om de interactiviteit te vergroten – waarbij het touchscreen vaak wordt gecombineerd met dynamische HD videobeelden.

Lagere exploitatiekosten

Een belangrijke overweging voor het museum bij de keuze voor laserprojectie in het museum vormden de totale exploitatiekosten. Omdat de projectors elke dag vele uren in gebruik zijn, zorgt een technologie waarbij geen lampen hoeven te worden vervangen voor lagere onderhoudskosten en minder verstoring - belangrijke overwegingen in een museumomgeving.

Oude tijden bekeken door een moderne lens

“De ambitie achter het nieuwe gebouw en de nieuwe tentoonstellingen is om verhalen voor mensen over mensen te vertellen, om cultuurhistorische tentoonstellingen te organiseren die beleefd kunnen worden met verschillende zintuigen, in plaats van alleen maar begrepen met het verstand.”

Pauline Asingh, beheerder en hoofd Nieuwe tentoonstellingen 

Binnentreden in de geschiedenis

In het Moesgaard Museum wordt afgeweken van het traditionele tentoonstellingsconcept, door in plaats van het gebruikelijke uitstallen van grote hoeveelheden voorwerpen in een historisch museum, een levendig beeld te tonen van de mensen die dagelijks met deze voorwerpen aan het werk waren.

Met behulp van 'scenografische omgevingen' en geluidsondersteuning via een hoofdtelefoon worden bezoekers uitgenodigd in de voetstappen van de Vikingen te treden
in de smalle, met rook gevulde steegjes van Aros, het Aarhus uit de Vikingtijd.

Johan Ahrenfeldt, manager tentoonstellingstechnologie: "We wilden het audiovisuele ontwerp integreren in het totale creatieve proces en ambitieuze tentoonstellingen ontwerpen. Op zo'n moment waardeer en vertrouw je op het soort samenwerking dat wij hebben met Panasonic, om ervoor te zorgen dat het uiteindelijke resultaat de investering waard is."

"De DLE-030 lens vormde een sleutelfactor bij het realiseren van sommige van de installaties, zodat we onze ambities met betrekking tot architectuur en bezoekerservaring konden waarmaken. Daardoor konden we flexibel opereren en nieuwe wegen inslaan voor een museum als dit."