5 tips voor het creëren van een boeiende ‘blended learning’-ervaring

De pandemie heeft Europese universiteiten en instellingen voor hoger onderwijs gedwongen om fundamenteel na te denken over de manier waarop zij lesgeven. De ongeveer 2700 instellingen voor hoger onderwijs in Europa hebben zich snel moeten aanpassen om de 20 miljoen studenten te kunnen ondersteunen die niet meer op dezelfde manier als voorheen konden studeren en met elkaar omgaan.

De beste manier lijkt te zijn om hybride, gemengde leeromgevingen (blended learning) te creëren waarin voor zover mogelijk een aantal studenten op gepaste afstand fysiek aanwezig is, met ondersteuning van online e-learning. Veel instellingen waren hier al mee bezig, maar de ontwikkeling is door de pandemie enorm versneld.

Onderzoek toont aan dat blended learning voordelen heeft. Studenten onthouden gemiddeld 25-60%1 meer van het materiaal als ze online leren, vergeleken met slechts 8-10% in een leslokaal. Dat komt vooral doordat studenten online sneller kunnen leren; Leren kost met e-learning 40-60% minder tijd2 dan in een traditionele klassikale omgeving, omdat de studenten in hun eigen tempo kunnen leren en daarbij wanneer ze maar willen kunnen terugbladeren, iets opnieuw kunnen lezen of juist overslaan of versneld door onderwerpen heengaan.

Instellingen voor hoger onderwijs blijven traditionele leslokalen en collegezalen omvormen tot ruimtes die geschikt zijn voor virtuele ervaringen en blended learning. De keuze voor de juiste technologie ligt dan ook aan de basis van een geslaagde transitie.

De AV-oplossingen van Panasonic, van interactieve projectors en touchschermen tot PTZ-camera's, worden gebruikt om klassikaal materiaal zodanig vast te leggen en te delen dat studenten er wat aan hebben, of ze nu vanuit huis leren of aanwezig zijn in het lokaal. Dankzij het heldere geluid en de visuele mogelijkheden kan de leerervaring in het virtuele leslokaal net zo dynamisch zijn als anders, waardoor de studenten zich betrokken voelen bij hun docenten en professoren en actief kunnen deelnemen.

Als u wilt weten hoe u optimaal gebruik kunt maken van virtueel leren, kijk dan eens naar onze vijf tips voor het creëren van boeiende en productieve leerervaringen met technologie:


Implementeer hybride leren

Onderwijsinstellingen hebben snel de overstap naar online varianten moeten maken. Een keuze voor technologie die synchroon leren, opnemen en delen van colleges mogelijk maakt, biedt de meeste flexibiliteit. Met de juiste technologie kunnen teams op actievere manieren onderzoeken doen en presentaties geven.

Gebruik gezichtsherkenningssoftware

Studenten kunnen niet geconcentreerd leren als ze moeite hebben om hun aandacht op de docent te houden of als de inhoud van de presentatie niet duidelijk te zien is. Met het collegeregistratiesysteem van Panasonic volgt de camera met behulp van gezichtsherkenningstechnologie de bewegingen van de docent. Raden en frustratie zijn dus verleden tijd.

Maak in real time aantekeningen

Docenten werken het getoonde materiaal vaak nog tijdens een sessie bij. Door schermen en projectors van Panasonic met elkaar te combineren, kunnen ze via een interactief touchscreen wijzigingen aanbrengen of aantekeningen maken en zo het materiaal in real time actualiseren. Alle studenten, of ze nu in het lokaal aanwezig zijn of op afstand meekijken, hebben zo altijd de meest recente versie.

Ingebouwde samenwerkingsmogelijkheden

Door samen te werken ontwikkelen studenten een dieper begrip van het materiaal en leren ze de interpersoonlijke vaardigheden die essentieel zijn voor een geslaagde carrière. Interactieve touchscreendisplays met whiteboardfunctionaliteit zijn ideaal voor samenwerkings- en leeromgevingen. Het gebruik van een laserprojector die afwisselend wordt gebruikt in de display- en whiteboardmodus en van presentatiesystemen kan ook bevorderlijk zijn voor samenwerken en delen.

Creëer een meeslepende ervaring

Studenten onthouden meer en zijn meer betrokken als de docent al hun zintuigen betrekt en zorgt voor gedetailleerde afbeeldingen. Zoek naar technologie die meerdere bronnen verbindt, zoals een documentcamera met een hoogwaardige 4K-projector voor een collegezaal. Door videotechniek te combineren met wanddisplays kunnen studenten, waar ze zich ook bevinden, zich onderdeel van de ervaring voelen.

Als u wilt weten hoe Panasonic samen met uw instelling studenten kan betrekken bij het leren, gaat u naar: https://business.panasonic.co.uk/visual-system/lecture-capture-over-ip

1. www.shiftelearning.com/blog/bid/301248/15-facts-and-stats-that-reveal-the-power-of-elearning
2. techjury.net/stats-about/elearning/#gref