BEVEILIGING IN DE DETAILHANDEL

Met netwerkcamera's en recorders van Panasonic heeft Inter Chalet een volledige beveiligingsoplossing geïmplementeerd waarmee niet alleen diefstal wordt tegengegaan, maar ook gegevens van klanten die de locatie bezoeken, worden geregistreerd.

We werken al jaren met Panasonic en zijn uiterst tevreden over de kwaliteit en prestaties van hun producten.

Hans Janssen, financieel manager bij Inter Chalet

Client – Inter Chalet
Location – Nederland
Uitdaging

Hoe kan een grootschalige detailhandelaar winkeldiefstal door klanten en personeel tegengaan?

Oplossing

De installatie van beveiligingscamera's en netwerkrecorders van Panasonic vergroot de zichtbaarheid, waardoor diefstal afneemt en waardevolle marketinginzichten worden verkregen.


Inter Chalet, dat dit jaar zijn 40ste verjaardag viert, heeft het klantenaanbod met succes uitgebreid. Van een traditionele bouwmarkt, gespecialiseerd in de verkoop van timmerhout, plaatmateriaal, schrootjes en bouwmaterialen, is het bedrijf uitgegroeid tot Home Park Inter Chalet, een doe-het-zelf-supermarkt voor huis en tuin.

Inter Chalet bestaat nu uit acht winkels, waaronder zeven partnerwinkels, met een volledig productaanbod op het gebied van wonen, van complete keukens tot planten en aardewerk potten. Geen saaie schappen volgepakt met producten, maar speels opgezette presentaties die consumenten inspireren.
Met een vloeroppervlak van 30.000 m2 is bescherming tegen winkeldiefstal een serieuze uitdaging voor de winkelier.

“Als retailorganisatie hadden we veel te maken met winkeldiefstal, zowel door klanten als door ons personeel”, aldus Hans Janssen, financieel manager bij Inter Chalet. “We hebben een aantal jaren onderzoeken gedaan naar beveiligingsoplossingen die het diefstalniveau omlaag konden brengen.
Uiteindelijk kwamen we in contact met Checkpoint Meto, een organisatie die beveiligingscamera's aanbiedt. Na een aantal gesprekken waren we overtuigd van de kwaliteit van Panasonic-producten en besloten we daarvoor te kiezen. We hebben geen spijt van onze keuze!”

Inter Chalet maakt gebruik van de volledige reeks Panasonic-videobewakingsystemen, inclusief de 360 graden bewakingscamera's, om met minder camera's een beter zicht te krijgen op de winkel en blinde plekken te voorkomen.
Op het parkeerterrein rondom zijn bovendien verschillende buitencamera's geïnstalleerd. Bij de ingang van de winkel is een camerasysteem met een bewakingsscherm geplaatst, waarmee iedereen die het gebouw binnenkomt, wordt gemonitord. Binnen in de winkel wordt diefstal voorkomen met behulp van 4K- en full-HD-camera's, die een uitstekende beeldkwaliteit garanderen.

“De bewakingssystemen hebben het diefstalniveau in onze winkels met meer dan de helft teruggebracht.”

Daarnaast zijn camera's met POS-integratie geïnstalleerd, die helpen fraude in de winkel te bestrijden doordat kassagegevens aan camerabeelden worden gekoppeld. Zo kan de winkel video-opnamen van het moment van afrekenen controleren als er twijfel bestaat over mogelijke frauduleuze transacties.

“We werken al jaren met Panasonic en zijn uiterst tevreden over de kwaliteit en prestaties van hun producten”, aldus Janssen. “We zijn ook heel blij met de service van Panasonic en zijn partners in Nederland.”
“De bewakingssystemen hebben het diefstalniveau in onze winkels met meer dan de helft teruggebracht, van ongeveer 7% tot een kleine 3%. Dit is niet alleen te danken aan het feit dat we winkeldieven kunnen betrappen, maar komt ook doordat we mensen bewust maken van ons geavanceerde bewakingssysteem”, gaat Janssen verder.


De geïnstalleerde camera's dienen niet alleen het hoofddoel, het beperken van winkelmisdrijven, maar worden ook gebruikt om dagelijkse problemen sneller te kunnen oplossen. Dit geldt met name voor de camera's met POS-integratie. Hans Janssen: “Boven elke kassa hangt een afzonderlijke camera, en hiermee kunnen we problemen sneller verhelpen. Voorheen moesten klanten soms tot het einde van de dag wachten voordat een probleem kon worden opgelost. Als een klant bijvoorbeeld dacht met een briefje van 50 euro te hebben betaald, terwijl het volgens de medewerker een 10 euro-biljet was, konden we niet gelijk uitsluitsel geven. Met de nieuwe camera's kunnen we dat soort zaken nu onmiddellijk oplossen.”

“We waren overtuigd van de kwaliteit van Panasonic-producten.”

Met behulp van 4K- en full-HD-camera's kan de bewakingsapparatuur worden gekoppeld aan een gezichtsherkenningsserver waarmee demografische klantgegevens kunnen worden vastgesteld, zoals leeftijd en geslacht. Hoewel het systeem hoofdzakelijk wordt gebruikt om mensen te identificeren die op een zwarte lijst staan, dient het tellen van bezoekers ook marketingdoeleinden. Zo worden gegevens verzameld over het aantal klanten in specifieke delen van de winkel. Dit geeft Inter Chalet inzicht in waar bezoekers het meest door worden aangetrokken, zodat ze de winkel aantrekkelijker kunnen maken voor hun klanten.

“Dit is iets waar we heel enthousiast over zijn. Het tellen en herkennen van gezichten blijkt heel betrouwbaar en met de tellingen kunnen we onze partnerwinkels laten zien hoeveel klantbezoeken ze dagelijks hebben”, legt Janssen uit.

“Als financieel manager heb ik veel belangstelling voor gegevensanalyse, zoals het tellen van mensen en gebiedsoverschrijdingen. Dankzij de camera's kan ik dergelijke gegevens combineren met onze verkoop- en winstcijfers, zodat ik de winkel beter kan beheren”, aldus Hans Janssen.

“We kunnen problemen sneller verhelpen.”

Tien jaar na de initiële installatie van Panasonic-beveiligingsapparatuur werkt Inter Chalet nog steeds met Panasonic vanwege de professionele kwaliteit van de gebruikte producten en programma's. “Ik zou andere organisaties aanraden de beveiligingsoplossingen van Panasonic te kiezen. Het is niet alleen de kwaliteit van de producten die telt, maar ook de uiterst professionele manier waarop Panasonic zijn klanten tegemoet treedt.”

“Ik verheug me erop andere Panasonic-producten te gaan gebruiken, zoals de LinkRay-™ en laserprojectietechnologie; innovatieve tools waarmee onze winkel zich nog meer onderscheidt”, besluit Hans Janssen.