• Professional Camera Solutions

Panasonic versterkt leidende positie in PTZ-camera markt

Het rapport van Futuresource is gebaseerd op directe feedback van verkopers, leveranciers van onderdelen en fabrikanten van accessoires en biedt zowel kwantitatieve als kwalitatieve feedback over het huidige en toekomstige marktpotentieel voor PTZ-camera's. Vervolgens heeft het Imaging & Professional Video-team van Futuresource een periode van analyse en prognoses uitgevoerd, waarbij het marktbeeld van onderaf is opgebouwd. Hieruit komt naar voren dat Panasonic een steeds sterkere leidende positie inneemt in de industrie, namelijk door zijn bestaande leiderschap in wereldwijde marktwaarde te behouden en uit te breiden, de Europese 4K-markt te veroveren en een stevige greep te houden op de Aziatische markten.

 

Groei in volume en waarde

Panasonic behield op jaarbasis een stabiel volumeaandeel (16%) en breidde ook zijn bestaande leiderschap in de wereldwijde marktwaarde uit met 1%-punt tot 27%. De verkoop van Panasonic steeg op jaarbasis in alle regio's, behalve in China. Een groei van 25% op jaarbasis in Europa betekent dat Europa Noord-Amerika inhaalde als de grootste markt voor Panasonic, goed voor 34% van de volumes van het merk tegenover 33% in Noord-Amerika. De waardegroei van de onderneming overtrof het marktgemiddelde als gevolg van aanhoudend sterke prestaties in de hogere prijssegmenten. Panasonic claimt 32% volumeaandeel in het $3.5K-$5K-segment en leidt het >$5K prijssegment met 54% aandeel.

 

4K-penetratie

De penetratie van 4K bleef in een gestaag tempo doorgaan: het volumeaandeel van deze resolutie steeg met 3%-punten op jaarbasis en is nu goed voor 9% van alle PTZ camera’s. Het aantal 4K-camera's steeg in alle regio's. De invoering is het verst gevorderd in Europa (15%). 4K-producten waren in FY19 goed voor 7% procentpunt meer volumeaandeel dan in FY18. Dit was vooral te danken aan de aanzienlijke volumegroei van Panasonic's 4K-producten in Europa.

 
Dominatie op de Aziatische markt

Hoewel de eindgebruikers op de Chinese markt normaal gezien kostenbewust zijn, is Panasonic een gevestigd topmerk en heeft het een sterke reputatie opgebouwd voor zijn producten waarvoor eindgebruikers bereid zijn te betalen. De PTZ-camera's van Panasonic en Sony domineren ook de Japanse markt. Uit de feedback van het verkoopkanaal blijkt dat eindgebruikers aandringen op de beeldkwaliteit die de producten van deze merken bieden en bereid zijn de meerprijs voor deze merken te betalen, ook al zijn er ook alternatieven van Chinese verkopers beschikbaar tegen veel lagere prijzen. 

 

Meer in het algemeen stelde het onderzoek vast dat de professionele PTZ-cameramarkt in boekjaar 19 een hernieuwde groei kende, geholpen door de groeiende maturiteit van het productsegment en de bewustwording van de voordelen die zij bieden in een reeks marktverticals. De toegenomen afhankelijkheid van videotechnologieën en de culturele verschuiving naar het gebruik van video als een alledaags communicatiemiddel, veroorzaakt door de pandemie van het coronavirus (COVID-19), zal de toepassing van PTZ-camera's in een verscheidenheid van toepassingen versnellen.