• Professional Camera Solutions

STUDIO 100 KIEST PANASONIC VARICAM VOOR OPNAMES MUSICAL 40-45

Sinds oktober 2018 speelt in Puurs de spektakel musical 40-45 van Studio 100. De musical vertelt het verhaal van Staf en Louis Segers uit Antwerpen. De broers worden in Antwerpen net na de eerste wereldoorlog geboren en niets lijkt hun band te kunnen breken. Tot het onvermijdelijke gebeurt: de Tweede Wereldoorlog breekt uit…

De algemene kleursfeer van de beelden van de Varicam leunt veel beter aan bij de sfeer die de videoregisseur voor ogen heeft

Pieter Germeys, projectleider bij DB Video

Client – DB Video
Location – Puurs - België
Geleverde Producten – VariCam LT
Uitdaging

Een musical vastleggen in een donkere setting om de sfeer en de ervaring van het publiek te versterken.

Oplossing

De Varicam-camera die een hoge lichtgevoeligheid heeft en over een Dual native ISO beschikt waardoor zowel heldere als donkere scenes correct kunnen worden opgenomen.


Alles beweegt
Pieter Germeys, projectleider bij DB Video en verantwoordelijk voor vele videoproducties van Studio 100, vult aan: “Het besluit om een captatie van de musical te maken was snel genomen, maar dat heeft ons wel voor een aantal uitdagingen gezet. Niet alleen de acteurs bewegen, maar ook het podium, de LED-torens en de tribunes met publiek veranderen continue van plaats! Dit maakt het onmogelijk om in een “standaard” multi-camera-setup te werken waarbij alle camera’s via kabels verbonden zijn met de regiewagen. Voor deze musical moeten we dus volledig draadloos gaan werken. Verder speelt de musical zich af in de donkere dagen van onze geschiedenis, waardoor een donkere setting met weinig licht de sfeer en ervaring moet versterken.”

Lichtgevoeligheid
Het spreekt voor zich dat bovenstaande uitdagingen ook speciale eisen stellen aan de camera. “Om de sfeer van de musical goed te kunnen weergeven moesten we gepaste camera’s hebben. De keuze naar groot sensor camera’s in UHD was snel gemaakt. Vervolgens zijn we op zoek gegaan naar camera’s met een hoge lichtgevoeligheid. Met een native ISO 800 gingen we de klus nooit kunnen klaren. Daarnaast zitten we met een volledige voorgeprogrammeerde show waardoor het niet eenvoudig is om even wat licht bij te plaatsen,” vertelt Germeys.

VariCam
“Om de juiste keuze van camera te maken hebben we een test gedaan met verschillende types en merken. We hebben de verschillende camera’s getest met dezelfde objectieven die vanuit dezelfde hoek opnames maken van de show. Die beelden hebben we naderhand zelf geanalyseerd en geëvalueerd alsook door de postproductieafdeling van Studio 100. Op basis daarvan is gekozen voor de VariCam van Panasonic. Deze camera beschikt over een Dual native ISO waardoor zowel heldere als donkere scenes correct kunnen worden opgenomen. De VariCam is dus uitermate geschikt voor opnames in moeilijke lichtomstandigheden. Deze camera van Panasonic levert ook met weinig licht een volledig spectrum van kleuren, met name de kleur rood kwam veel beter tot zijn recht dan bij de concurrenten in de test en de algemene kleursfeer van de beelden van de Varicam leunt veel beter aan bij de sfeer die de videoregisseur voor ogen heeft. Bovendien kunnen we door de hoge lichtgevoeligheid van de VariCam de show opnemen met een diafragma van 5.6. Bovendien is een f2.8 niet geschikt voor cinema.” 

Opname draaiboek
De captatie gebeurt door 10 VariCam’s die op vaste plaatsen op de tribunes zijn neergezet.Iedere cameraman heeft een specifieke rol. Germeys:“Voor iedere camerapositie hebben we de hele show gedecoupeerd. Daar elke tribune een andere positie heeft in iedere scene staan alle 10 de camera’s niet altijd in een ideale positie. Enkele camera’s hebben een teleobjectief, zij focussen zich voornamelijk op close-ups. De andere camera’s hebben een standaard zoomobjectief en werken ruimer om een situering te geven aan de kijker. De instellingen van de camera’s zijn identiek en iedereen draait op een vast diafragma. De cameramensen kunnen zich volledig focussen op hun kader. Uniformiteit van beeldkwaliteit is essentieel voor een kwalitatieve en vlotte postproductie”


UHD
De opnames worden gemaakt in Ultra HD. “Uiteindelijk werken we cinema af in 2K maar we hebben toch gekozen om in UHD HDR te draaien. Door in een hogere kwaliteit op te nemen, hebben we meer flexibiliteit in de postproductie. Postproductie kan eventueel digitaal inzoomen zonder dat dat leidt tot resolutieverlies en mogelijke trillingen die zouden kunnen optreden door het bewegen van de tribune, kunnen we hierdoor herstellen. Daarboven draaien we het spektakel in HDR zodat wij een groter dynamisch bereik hebben. Donkere en heldere scenes kunnen perfect gecorrigeerd worden. De opname gebeurt in UHD op de geheugenkaart in de camera’s terwijl we tegelijkertijd een HD-signaal draadloos naar de regiewagen sturen. Hier zit de regisseur die alle beelden van de camera’s live kan bekijken en de cameramensen kan aansturen,” zegt Germeys. Echter door te filmen in UHD wordt een enorme hoeveelheid data gegenereerd. “Panasonic heeft hierin geholpen door 20 stuks P2 geheugenkaarten met een capaciteit van 512GB te voorzien die momenteel nog niet gemakkelijk te verkrijgen zijn. Deze capaciteit is voldoende om 2x de hele musical van ongeveer 2 uur op te slaan van alle 10 de camera’s. De show stilleggen voor het vervangen van een geheugenkaart was geen optie,” vertelt Germeys.
“Met de VariCams van Panasonic kunnen we de musical opnemen in zijn natuurlijke sfeer zonder het beeld te hoeven manipuleren, noch door extra licht toe te voegen. We willen de kijkers thuis dezelfde beleving geven als de mensen in het publiek,” besluit Germeys.

PTZ
De VariCam’s zijn niet de niet de enige Panasonic camera’s die op de site aanwezig zijn. Er zijn ook vier PTZ-camera’s van het type AW-HN130KEJ geïnstalleerd. De PTZ-camera’s worden door de regie gebruikt om alles in de gaten te houden. Deze hooggevoelige camera is uitermate geschikt voor opnamen in situaties met weinig licht. De beelden worden via IP-transmissie in hoge resolutie doorgestuurd naar de controlekamer. De regie kan zo bekijken of de verplaatsingen van de tribunes en andere zaken goed verlopen en direct actie ondernemen als er op de beelden onrechtmatigheden worden vastgesteld.

 

Momenteel zijn er voorstellingen gepland tot 1 december 2019, maar de voorstelling zal te zien zijn zolang er vraag blijft naar tickets. Doordat de show een zeer groot succes is, heeft Studio100 besloten om de musical ook op te nemen.