• Professional Camera Solutions

BACH BINNEN BEREIK IN HET BARBICAN

Externe camera's van Panasonic brengen het publiek dichter bij de actie tijdens Sound Unbound in het Barbican Centre. 

Het festival was een gezamenlijk project van het Barbican en zijn artistieke partners: het London Symphony Orchestra, het BBC Symphony Orchestra, Britten Sinfonia, de Academy of Ancient Music en de Guildhall School of Music & Drama. In één weekend werd met 64 kennismakingsconcerten het frisse gezicht van klassieke muziek gedemonstreerd, door uiteenlopende gevestigde artiesten en opkomende sterren die waren uitgekozen vanwege hun streven naar contact met het publiek.

Het weekend was een uitgelezen kans voor bezoekers die nieuwsgierig zijn naar klassieke muziek, die zo de mogelijkheid hadden om op een nieuwe manier kennis te maken met klassieke muziek, met een ongeëvenaarde variatie aan muziek en een nadruk op het informele aspect.

"We hebben geprobeerd mensen te bereiken die niet per se naar de klassieke radiozenders luisteren”, zegt Mark Bloxsidge, Technical Manager van het Barbican Centre. "Het is ook een manier om een jonger publiek aan de muziek te laten ruiken. We hebben geprobeerd het wat relaxter te maken dan traditionele klassieke evenementen, met kortere voorstellingen, heel schappelijke prijzen en een gevarieerd aanbod.

"Ons muzikale aanbod was breed, van orgelconcerten in de St. Giles-kerk tot filmvoorstellingen en concerten van het London Symphony Orchestra en het BBC Symphony Orchestra, met middeleeuwse en moderne muziek, van klassiekers tot premières."

Met in totaal vier Panasonic AW-HE130 externe camera's werd uitgezonden vanuit de grote zaal. Een van de camera's was bevestigd aan een verlichtingsbalk die op het podium was gericht, een tweede was op de prosceniumboog aan de zijkant van het podium gemonteerd en er stonden twee camera's op statieven op het podium, zodat ze tussen voorstellingen konden worden verplaatst om elk zo veel mogelijk details te kunnen vastleggen. 

 

Deze uiterst gevoelige camera beschikt over drie speciaal ontwikkelde 1/2.86 MOS-sensoren, waarmee zelfs bij weinig licht hoogwaardige filmbeelden kunnen worden opgenomen.

De uitvoer werd met twee Panasonic 10.000 lumen projectoren geprojecteerd op twee projectieschermen van vier meter. Twee andere projectoren werden gehuurd voor het doorgeven van de verschillende gebeurtenissen overal in het Barbican.

Mark Bloxsidge, Technical Manager bij het Barbican Centre: "We zijn heel blij dat Panasonic het evenement ondersteunt met camera-apparatuur. Dat heeft het festival absoluut beter gemaakt.

"Veel mensen uit dit publiek zijn gewend aan festivals en popconcerten waarbij het publiek dichter bij de actie komt dankzij het gebruik van enorme schermen. Ze verwachten het. Sound Unbound was een poging om klassieke muziek toegankelijker te maken. Klassieke muziek was tenslotte de popmuziek van die tijd.

In glasheldere HD werd gedetailleerd in beeld gebracht hoe de musici speelden en kreeg het publiek een indruk van hoe de dirigent het orkest leidt. De beelden werden in het auditorium en in de foyer vertoond, waar mensen gratis konden kijken of naar het concert konden luisteren voordat ze verder gingen naar een van de andere Sound Unbound-evenementen van dat weekend.

Bedieningsgemak

In totaal bedienden drie mensen het Panasonic-studiosysteem achter de schermen. Technical Supervisor Martin Shaw van het Barbican en technicus Jack Jordan hadden allebei een AW-RP120-controller en bedienden elk twee camera's.

Jeremy Garside, Head of Technology van het London Symphony Orchestra, fungeerde als regisseur voor het weekend. Hij maakte gebruik van een AS-HS50-switcher. Als musicus kon hij de partituren volgen en aangeven naar welke groepen de camera's moesten overschakelen.

"Camera-operators regisseren is relatief eenvoudig bij een popconcert, want meestal zijn alle bandleden wel aan het spelen", gaat Mark Bloxsidge verder. "Maar bij klassieke stukken kan het gebeuren dat hele groepen van het orkest vijf minuten lang helemaal niets spelen. We moesten weten wanneer de verschillende instrumenten zouden worden gebruikt en daarop voorbereid zijn met de camerabewegingen. De multiviewer-uitgang op de AW-HS50 was fantastisch. We waren verrast dat zo'n kleine unit alles kon doen wat wij wilden."

"De reden dat we de AW-RP120-controller hebben gebruikt, was dat we met de presets de opnames al voor de voorstellingen konden instellen. Onze operators hadden opnames voorbereid van de strijkers, de kopersectie enzovoort, en konden vervolgens tijdens de voorstelling met één druk op de knop naar een andere opname schakelen.

"Het was indrukwekkend dat onze technici heel snel twee camera's konden bedienen vanaf één controller, hoewel ze geen ervaring met dit model hadden. Dat zegt alles over de gebruiksvriendelijkheid van de controllers."

Ruisvrije omgeving

Ruis is ook een factor voor alle systemen die bij het Barbican worden geïmplementeerd. Het centrum heeft nog steeds een systeem in gebruik met de naam BTV, dat aan het begin van deze eeuw werd geïnstalleerd en dat Panasonic SD-camera's op een prototype PTZ-systeem omvat. Het systeem werd oorspronkelijke geïnstalleerd als onderdeel van een samenwerking met de BBC, maar kan vanwege de resolutie van de camera's niet meer worden gebruikt voor uitzendingen.

"In alle bestaande apparaten zitten ventilatoren en daar hebben we ons in het verleden wel zorgen over gemaakt. Klassieke muziek wordt niet versterkt en er zitten vaak heel zachte gedeeltes in. We waren er erg blij mee dat bij een uitgebreide proef tijdens dit weekend bleek dat de AWHE130 geen hoorbare ventilatorgeluiden of mechanische ruis veroorzaakte", aldus Mark Bloxsidge.