Phone number: 073-6402576

NMBS SCHAKELT EEN VERSNELLING HOGER IN DIGITALISERING DANKZIJ TOUGHPAD FZ-M1

Binnenkort gaan de treinbegeleiders van NMBS (Belgische Spoorwegen) op de baan met de nieuwe ITRIS,het apparaat dat op termijn de huidige IBIS-toestellen zal vervangen. De NMBS wil hiermee een betere dienstverlening aan de klant bieden door de betalingsmogelijkheden uit te breiden en de treinbegeleiders meer precieze en up-to date informatie over aansluitingen en incidenten te laten verstrekken aan reizigers. De Toughpad FZ-M1 tablet maakt deel uit van deze gloednieuwe tool, waarmee tegen eind 2015 elke treinbegeleider zal zijn uitgerust.

 

 

In 2005 sprong de NMBS (Belgische Spoorwegen) op de digitale trein met het gebruik van IBIS. Met dit digitale hardware platform konden treinbegeleiders de nieuwe MoBib kaarten en andere e-tickets van reizigers scannen, hen informatie verschaffen en tickets verkopen. Intussen nadert echter de 10e verjaardag van IBIS en blijkt het platform niet meer aangepast aan de huidige informatie- en communicatietechnologieën. Tijd dus voor een opvolger en die vond de NMBS in een platform met de naam ITRIS.

Nood aan ergonomie en betrouwbaarheid

Bij de lancering was IBIS beslist revolutionair te noemen. Het was het eerste toestel waarmee de meer dan 2500 treinbegeleiders van de NMBS de informatiestromen uitgebreid konden digitaliseren. “Na verloop van tijd doken er echter steeds meer problemen met het systeem op”, legt Pascal Rooms, projectmanager bij de NMBS uit. “Het laatste jaar hadden we niet minder dan 7000 technische defecten op zo’n 3000 toestellen. Ook uitval en de steeds kortere batterijduur van het toestel speelden de treinbegeleiders parten”.

Bovendien kreeg de NMBS regelmatig melding van pols- en schouderblessures als gevolg van het gewicht van het toestel (1,3kg). “In 2013 besloten we dan ook om een gloednieuw platform te ontwikkelen voor onze treinbegeleiders”. De tekortkomingen van IBIS vormden gelijk de leidraad bij de ontwikkeling van de opvolger.

 

De gebruiker en zijn werkomgeving als uitgangspunt

Om het nieuwe device zo goed mogelijk af te stemmen op de noden van de gebruikers schakelde de NMBS PwC in. De werkomgeving werd grondig onder de loep genomen en aan de hand daarvan werden selectiecriteria opgesteld. Een van de belangrijkste aspecten bleek de ergonomie en in het bijzonder het gewicht van het toestel. Die moest grondig worden teruggeschroefd in vergelijking met IBIS. “Zo besloten we om over te schakelen op mobile ticketing waardoor een ingebouwde printer niet langer nodig was. Deze verandering resulteerde al in een gewichtsafname van ruim 300g”, licht Pascal Rooms toe.

Aangezien de treinbegeleiders te allen tijde op het platform moeten kunnen rekenen, mocht ook een langere batterijduur zeker niet ontbreken op het lijstje met criteria.

“Concreet moeten de gebruikers een volledige shift op het toestel kunnen werken zonder dat het dreigt uit te vallen. Daarnaast behoorden ook schermhelderheid en robuustheid tot de basisvereisten,” zegt Pascal Rooms.

 

Out-of-the-box oplossing

De NMBS en PwC beseften al snel dat het geen sinecure zou zijn om een toestel te vinden dat aan al deze eisen voldeed. “Het was uiteindelijk Panasonic die ons wist te overtuigen met een oplossing op maat”, vertelt Steven Ackx, director bij PwC. “Het nieuwe platform dat de naam ITRIS kreeg, bestaat namelijk uit twee toestellen. De Toughpad FZ-M1 7-inch robuuste tablet van Panasonic doet dienst als hoofdterminal en een aparte, kleinere terminal wordt gebruikt om betalingen uit te voeren en vervoersbewijzen te controleren”.

“Een project zoals dat van de NMBS vraagt om een unieke oplossing”, vertelt Steven Vindevogel, Country Manager bij Panasonic Computer Systems. “De Toughpad FZ-M1 die gebruikt wordt in het ITRIS platform is dan ook speciaal voor de NMBS ontworpen. We vertrokken vanuit een device waarvan we wisten dat het geschikt was voor de taak en dat tegelijkertijd flexibel genoeg was om te customizen”. Zo werd de FZ-M1 o.a. uitgerust met SAM-slots, NFC, Smartcard reader en hot swappable batterij. “Vooral een 4G-module en een GSM-R-module naast elkaar in één toestel combineren was niet voor de hand liggend”, aldus Steven Vindevogel. “Het was een ware uitdaging maar uiteindelijk zijn we er in geslaagd om alle gevraagde functionaliteiten te integreren en tegelijk het gewicht te beperken tot zo’n 850 g”.

Ook wat betreft de communicatie werd er gekozen voor een oplossing op maat. De NMBS stond tijdens het ontwikkelingsproces rechtstreeks in contact met de ingenieurs van Panasonic in Japan. “Een van hen kwam zelfs speciaal over vanuit Japan om het project van dichtbij te begeleiden”, legt Pascal Rooms uit. “Hierdoor konden we erg snel schakelen en wisten we de deadlines zonder problemen te halen”.

Futureproof digitaal informatieplatform

Na een succesvolle testfase waarbij zo’n 250 gebruikers ITRIS zullen uitproberen, gaat in september 2015 de eigenlijke implementatie van start. Tegen het einde van 2015 zal de volledige uitrol verwezenlijkt zijn.

Met dit nieuwe digitale informatieplatform schakelt de NMBS opnieuw een versnelling hoger. “Begeleiders kunnen informatie op vlak van aansluitingen, incidenten en vertragingen in realtime raadplegen en meedelen aan reizigers. Bovendien is heel wat informatie nu ook offline beschikbaar. Daarnaast verloopt ook het nakijken van vervoersbewijzen en innen van betalingen een stuk vlotter. Op de trein met bancontact betalen bijvoorbeeld is nu ook één van de betalingsmogelijkheden. Ook voor onze interne communicatie betekent ITRIS een enorme stap vooruit. In plaats van papieren schema’s hebben onze medewerkers dankzij een snelle 3G of 4G verbinding steeds toegang tot up-to-date informatie”.

“We zijn ervan overtuigd dat we met ITRIS zowel onze interne communicatie als de communicatie met onze reizigers naar een hoger niveau tillen”, besluit Pascal Rooms. “Met enige trots kunnen we zeggen dat we ons met deze all-in-one solution in een technologische koppositie bij de Europese spoorwegen bevinden”.