KATOEN NATIE OPTIMALISEERT MAGAZIJNBEHEER METTOUGHPAD FZ-M1

User acceptance is de basis van het succes Katoen Natie is een werelwijde speler in de logistieke dienstverlening. Katoen Natie bestaat uit 400 operationele eenheden, 150 terminals en logistieke hubs. Katoen Natie is wereldwijd actief en stelt in totaal meer dan 10 000 personen tewerk. Op een van de grootste terminals van Katoen Natie in de Antwerpse haven met meer dan 160.000m2 aan magazijnruimte en bijna 1.000 silo’s voor opslag en overslag van goederen worden dagelijks meer dan 400 vrachtwagens geladen en gelost. Om deze processen in goede banen te leiden, heeft Katoen Natie haar huidige Warehouse Management Systeem (WMS) verder ontwikkeld op de Toughpad FZ-M1.



Katoen Natie is een werelwijde speler in de logistieke dienstverlening. Katoen Natie bestaat uit 400 operationele eenheden, 150 terminals en logistieke hubs. Katoen Natie is wereldwijd actief en stelt in totaal meer dan 10 000 personen tewerk. Op een van de grootste terminals van Katoen Natie in de Antwerpse haven met meer dan 160.000m2 aan magazijnruimte en bijna 1.000 silo's voor opslag en overslag van goederen worden dagelijks meer dan 400 vrachtwagens geladen en gelost. Om deze processen in goede banen te leiden, heeft Katoen Natie haar huidige Warehouse Management Systeem (WMS) verder ontwikkeld.

“Door de technologische evolutie in de afgelopen jaren hadden we het gevoel dat we onze processen verder konden optimaliseren om zo onze productiviteit te verhogen,” zegt Jimmy D’Hooge, Scanning & Mobility Project Manager. “Ook de hardware die we gebruikten voldeed niet meer aan de huidige standaarden. Het originele WMS werkte voornamelijk vanuit papieren instructies en data input. Via het nieuwe systeem is de data input veel gemakkelijker en zo goed als online. Bijkomend vermindert de foutenmarge door het vermijden van dubbele ingave. De grafische interface met touchscreen zorgt voor een intuïtief systeem zodat opleidingen vlot verlopen .”

Katoen Natie ontwierp voor het WMS een volledig nieuwe grafische interface voor de afhandeling van eOrders. Alle heftrucks van de magazijndivisie werden uitgerust met een robuuste dockingstation en een tablet.


Vrachtwagens maximaal twee uur op terrein

Het dagelijks laden en lossen van ruim 400 vrachtwagens vraagt om een efficiënt proces. “De verblijftijd van een vrachtwagen op onze terreinen is een zeer belangrijke parameter,” verklaart Kurt Van Roeyen, Operational Manager bij Katoen Natie. “Onze analysten ontwikkelden daarvoor een proces waarbij iedere vrachtwagen direct wordt geregistreerd in het WMS. De vrachtwagenchauffeur ontvangt informatie over waar hij zijn vrachtwagen moet parkeren en tegelijkertijd ontvangt een heftruckchauffeur een eOrder voor het laden of lossen. Als deze zijn huidige opdracht afgewerkt heeft, verschijnt de nieuwe opdracht op zijn tablet. Hij rijdt vervolgens naar de locatie waar de vrachtwagen staat en registreert de nummerplaat. Het WMS bevestigt of dit de juiste vrachtwagen is en geeft aan waar de goederen gelost moeten worden in het magazijn. Na afloop scant de heftruckchauffeur de locatie waar de goederen staan en meldt de opdracht af. Alle gegevens worden automatisch doorgestuurd naar het WMS. Sinds we met het nieuwe systeem aan de slag zijn gegaan is de gemiddelde tijd dat een vrachtwagen op ons terrein aanwezig is, substantieel gereduceerd. Ook het risico op foutladingen is door dit systeem aanzienlijk verkleind .”


Stevige hardware voor een stevige applicatie

Voor de keuze van de hardware heeft Katoen Natie, na een grondige analyse, besloten om Panasonic Toughpad FZ-M1 7” tablet aan te schaffen. “Dit toestel is licht, beschikt over een uitstekende scanner en de batterij gaat gemakkelijk een hele werkdag mee. De leesbaarheid van het scherm is onder alle omstandigheden prima wat belangrijk is voor onze heftruckchauffeurs die van binnen naar buiten rijden en voortdurend een andere lichtinval op het scherm hebben.

De tablets zijn niet gebonden aan een bepaalde heftruck of chauffeur. Mocht een heftruck plotseling uitvallen, dan neemt de chauffeur gewoon de tablet mee naar een andere heftruck en kan hij zijn opdracht verder afhandelen.”

Geïntegreerde dockingstations

Katoen Natie maakt gebruik van een specifiek dockingstation voor de FZ-M1, die garandeert dat de apparatuur stevig in de voertuigen is ingebouwd. “Deze robuuste oplossing is ideaal voor heftrucks aangezien deze geen vering hebben zoals andere voertuigen. Hierdoor moeten aan de schokbestendigheid van de cradle veel hogere eisen gesteld worden,” zegt Van Roeyen. “Alvorens we de huidige oplossing hadden, werkten we met een te lichte houder en een te zwaar toestel, waardoor wekelijks reparaties nodig waren, met een verlies aan productiviteit tot gevolg. In de huidige configuratie zijn we dit nog niet tegengekomen.”


Verbeterde connectiviteit

Connectiviteit was een belangrijke eis voor Katoen Natie om de Toughpad FZ-M1 tablets te kiezen. “Op de open ruimtes tussen de magazijnen is volop wifi aanwezig. De heftrucks melden in deze omgevingen hun opdrachten af en ontvangen nieuwe opdrachten. Deze worden op de tablet gedownload zodat de chauffeur zijn opdracht kan uitvoeren ongeacht of hij netwerk heeft of niet,” vertelt Van Roeyen.

“De vorkliftchauffeur kan ook offline doorwerken. Als er plots geen netwerk is, heeft dit dus geen onmiddellijke impact op de operatie. Zodra de tablet het signaal weer oppikt, wordt alles weer gesyncroniseerd.” vult D’Hooge aan.

User acceptance is de sleutel voor een succesvolle implementatie

D’Hooge: “De basis voor het succesvol uitrollen van een nieuw systeem is de acceptatie daarvan door de gebruiker. Om dit te optimaliseren hebben we in een heel vroeg stadium de gebruikers bij het project betrokken. Zowel voor de softwareoplossingen als voor de keuze van de hardware werden de gebruikers geraadpleegd. Goed luisteren naar hun feedback was van essentieel belang om ten eerste de applicatie zo optimaal mogelijk te maken en daarnaast ook de acceptatie van de nieuwe manier van werken bij de medewerkers te realiseren.”


Toekomst

Katoen Natie is erg tevreden over de nieuwe werkwijze en wenst het huidige platform met de WMS applicatie verder uit te breiden naar andere afdelingen. “Momenteel worden bij de afdeling silo’s tests gedaan met de nieuwe applicatie waarbij een aantal silo’s zijn uitgerust met een elektronisch slot die aangestuurd worden door barcodes op de silo’s. De kans op een verkeerde lading in de verkeerde silo wordt hierdoor nagenoeg nihil,” vertelt D’Hooge. De eerste resultaten zijn erg goed en de verdere uitrol naar alle silo’s staat in de planning.