• Het Forum van Augustus: virtuele reconstructie met Panasonic

Het Forum van Augustus: virtuele reconstructie met Panasonic

Een volledig unieke visuele ervaring binnen een van de archeologische sites in Rome, waarmee de grootsheid van een keizerlijk forum wordt gereconstrueerd met perfect gesynchroniseerde projecties van 33 Panasonic-projectors.

De monumenten van een archeologische site met een geschiedenis van 2000 jaar nieuw leven inblazen met technologie, is ontegenzeggelijk een lovenswaardige—zij het delicate en complexe—onderneming. Het is gedaan voor een van de meest indrukwekkende keizerlijke fora van Rome, het Forum van Augustus, dat diepgeworteld is in de geschiedenis van de stad. Met behulp van licht is een restauratie tot stand gebracht die de ruïnes tot leven brengt en de grootsheid van het oude Rome in beeld brengt. Het project is bedacht door twee vooraanstaande wetenschappers, natuurkundige Paco Lanciano en de bekende televisiepresentator Piero Angela, en wordt gepromoot door de afdeling Kunst en Entertainment van de gemeente Rome en geproduceerd door Zètema Progetto Cultura.

Bij de complexe uitvoering, die de naam "Het Forum van Augustus 2000 jaar later" kreeg en die was bedoeld voor de viering van de 2000e sterfdag van Augustus (die overleed op 19 augustus van het jaar 14), is een groot aantal professionals betrokken, waaronder archeologen, natuurkundigen, computerwetenschappers en experts uit de audiovisuele wereld. Met een geavanceerd videoprojectiesysteem waarvoor 33 Panasonic-camera's worden gebruikt, worden zorgvuldige virtuele reconstructies gemaakt die details en kleuren uit het verleden onthullen die verloren zijn gegaan in de loop van meer dan 2000 jaar geschiedenis. De installatie bevindt zich in een van de tempels van het oude Rome aan de Via dei Fori Imperiali, waar het effect van tientallen perfect gesynchroniseerde apparaten te zien is. Een complexe set videoprojectors die een gesynchroniseerde projectie tot stand brengen op een oppervlak met een lengte van meer dan 300 meter. Een werkelijk adembenemend schouwspel dat zich afspeelt voor een soort enorm amfitheater. Drie professionals die werkzaam zijn in de frontlinie van het project, leiden ons rond door de reconstructie van deze projectie: Siro Volpato, commercieel directeur van Adeo voor Midden-Italië; Luca Altobelli, oprichter van HDVI, een computerlaboratorium dat ondersteuning en planning biedt voor IT-infrastructuur; en Marco Lucantino, executive manager van AV Set Produzioni.

"Toen we hoorden over de plannen voor dit project, begrepen we meteen dat het hier om een enorme uitdaging ging waarbij we videoweergaven konden maken die internationaal de aandacht zouden trekken", legt Siro Volpato van Adeo uit. "De maatschappij staat altijd open voor dit soort geavanceerde projecten en we zochten vanaf het allereerste moment enthousiast naar de beste manieren om de doelstellingen te bereiken. In dit geval hebben we het over het gebruik van apparaten die een projectie van honderden meters lang moeten verzorgen. We hadden in het verleden al bij verschillende andere installaties samengewerkt met HDVI, dus het was niet moeilijk om een briefing op te stellen voor hoe we te werk wilden gaan. Het was een heel specifieke vraag. De eerste stap was kiezen welke videoprojectors we zouden gebruiken en een demo maken. Dat was essentieel om te kunnen bepalen of het project haalbaar was."

"Toen we eenmaal hadden besloten welke apparaten we zouden gebruiken, gingen we verder met de transportfase, die erg lastig was", vertelt Volpato. "Het was niet gemakkelijk om binnen een beperkte tijd een groot aantal geavanceerde apparaten te verplaatsen naar een deel van Rome dat is afgesloten voor het verkeer en niet toegankelijk is voor vrachtwagencombinaties. We hebben het over gevoelige apparatuur, zoals grote en kleine videoprojectors, maar ook alle aanverwante optica, die moet worden geleverd op een plaats waarvoor speciale vergunningen nodig zijn. We moesten een geschikt voertuig vinden dat groot genoeg was om alle apparaten te vervoeren, maar niet zo groot dat het niet bij de archeologische site kon komen."

"Voor deze uitvoering", vervolgt Altobelli, "heb ik samen met mijn collega Francesco Antoniello een project opgezet dat we REMU noemden (Regia Multimediale), waarbij we netwerkbekabeling gebruikten voor het beheren van audio, video en verlichting in externe apparatuur op meerdere afzonderlijke posities. Het idee was om een soort grote videorecorder te maken die we konden gebruiken om alles te besturen met maar een paar acties, van starten tot stoppen en inclusief alle typische functies die nodig zijn voor het beheren van een film. We zochten daarvoor naar een softwaretoepassing die niet was gebonden aan de gebruikte hardware en die we konden gebruiken voor het simultaan uitvoeren van 33 films, zes audiokanalen en verlichting. Voor de videoprojectors kozen we uiteindelijk voor 33 Panasonic-apparaten: 6 PT-EX12KE-videoprojectors, 6 PT-EX16KE's en 21 PT-VX500's"

"We gebruikten krachtige apparaten, Panasonic-videoprojectors met hoge helderheid en lichtbundels met een hoge resolutie, dus we moesten ze zo goed mogelijk positioneren en ze op de millimeter nauwkeurig synchroniseren. Ik had dat al vaak gedaan in mijn professionele carrière, maar ik had me nog nooit zorgen hoeven te maken over framesynchronisatie, wat bij de Romeinse fora wel moest. We hebben heel zorgvuldig aan de synchronisatie en herkalibratie van de beelden gewerkt, vanaf elk apparaat, ook tijdens de projectiefase. Om het helemaal goed te krijgen, moesten we de software steeds opnieuw gebruiken totdat alles perfect was, per seconde, voor een film van 45 minuten. Het was of ik de dirigent van een orkest was, verantwoordelijk voor 33 musici tijdens een concert in La Scala. De show bevat bijvoorbeeld een scène waarin trekvogels van links naar rechts vliegen, over een afstand van meer dan 300 meter. Het is ons gelukt om die scène vloeiend te maken, zonder dat er gaten of overlappingen zijn ontstaan tussen de verschillende projectors. Dat was een van de fragmenten die we kozen als referentie voor de synchronisatie van de 33 Panasonic-projectors. We moesten het systeem kalibreren voor deze scène, om ervoor te zorgen dat de beelden gedurende de hele film synchroon bleven. Daarvoor gebruiken we actieve en passieve besturing, zodat we met een lokale server de tijdcodes van de hele film en elke afzonderlijke projectie konden beheren, zowel tijdens de startfase als gedurende de hele vertoning. 

Dat betekent dat alle 33 projectors voortdurend worden gesynchroniseerd aan de hand van een vooraf bepaalde planning en dat het systeem bij elke vertraging, al is het maar van een paar milliseconden, de beelden opnieuw kan uitlijnen. De respons van de videoprojectors was bovendien uitstekend. Vergeet niet dat de videoterminals geen schermen waren, maar eeuwenoude muren met een nogal onregelmatig oppervlak."

"Toen de installatie klaar was", vertelt Luca Altobelli tot slot, "voerden we de projectie voor het eerst uit in aanwezigheid van de burgemeester van Rome en een internationaal publiek, bestaande uit onder andere 18 ambassadeurs en meer dan 250 diplomaten. Sinds die dag werkt alles perfect: iedere avond drie voorstellingen van 45 minuten, met een publiek van 200 personen per voorstelling. De installatie heeft een prestatiecyclus van drie jaar."